مصاحبه با Luca Coser یکی از هنرمندان شو ولنتینو 2021

پرستو نباتی
8 آگوست 2021
موضوعاتی که به آن می‌پردازیم

کالکشن اخیر Piccioli طراح و مدیر خلاق برند ولنتینو باعث شد که این سوال دوباره در مجامع هنری مطرح شود: آیا لباس هم یک اثر هنریست؟ این که آیا فشن هنر محسوب می‌شود یا نه، سوالی بوده که همیشه طراحان لباس را به چالش کشیده است. هر چند که طراحی لباس در سطح کوتور باعث شده که این فرضیه کامل‌تر بشود.

پیچولی طراح ایتالیایی که همیشه تحت تأثیر معماری روم و آثار کلاسیک قرار گرفته است این بار به سراغ نقاشی‌های مدرن رفت و هنرمندان را از سراسر دنیا برای یک همکاری مشترک فراخواند.
در هر اثر هنری ترکیب‌بندی نقش اصلی در زیبایی اثر دارد. ترکیب‌بندی از نحوه‌ی چیدمان و ارتباط عناصر شکل می‌گیرد و باعث می‌شود که اثر نهایی دارای تناسب، وحدت و در نهایت زیبایی باشد .

ترکیب زیبایی خلق نمی‌شود مگر با تجربه، مهارت و البته مشورت و همنشینی با خبرگانی که دستی بر هنر دارند. یکی از نقاشان این همکاری، لوکا کوزه “Luca Coser” نقاش سبک انتزاعی و فیگوراتیو است که در آکادمی هنرهای زیبای میلان، نقاشی معاصر تدریس می‌کند. فرصت مصاحبه با او را به دست آوردم و با همکاری مرضیه اسلامی با او در مورد شکل‌گیری این همکاری صحبت کردیم.

"Luca Coser" نقاش سبک انتزاعی و فیگوراتیو همراه با طراحی‌اش بر روی لباس ولنتینو
“Luca Coser” نقاش سبک انتزاعی و فیگوراتیو همراه با طراحی‌اش بر روی لباس ولنتینو

?Can you please introduce yourself to the readers

لطفا خودتون رو معرفی کنید.

My name is Luca Coser. I am an Italian artist. I work with Italian and international art galleries. In addition, I am a teacher of contemporary painting at the Brera Academy of Fine Arts in Milan.

من لوکا کوزه هستم. یک هنرمند ایتالیایی. با گالری‌های ایتالیایی و بین‌المللی کار می‌کنم و در آکادمی هنرهای زیبای میلان، نقاشی معاصر درس می‌دهم.

?How long have you been practicing art
(Let me know your technics and style of painting)

چند وقته که نقاشی می‌کنید و در چه سبکی کار می‌کنید؟

I’ve been practicing art for a lifetime, since I was a kid. At first I didn’t consider it art, it was simply my way of feeling good, of expressing myself freely. Then it became pretty much the only thing I know how to do well. I am essentially a painter, although I have worked with other artistic mediums in the past, including video and installation. I admit that the more time passes, the more I cling to my love for painting. I paint on paper and on linen canvas, I use acrylic colors, and I develop a gradation of soft, melancholy colors, which recall the past and a sort of nostalgia. My formal research seeks a balance between the figure and abstraction, I stop halfway between these two aspects of life.

من در کل زندگیم و از کودکی نقاشی می‌کردم. اوایل این کار برای من هنر محسوب نمی‌شد. فقط راهی برای بروز آزادانه‌ی خودم و بهتر کردن حالم بود. اما بعدها، تبدیل به تنها کاری شد که خوب از عهده‌ش بر میام. در اصل من یک نقاشم اما در مدیوم‌های هنری دیگه هم کار کردم. کارهایی مثل ویدیو آرت و اینستالیشن (هنر چیدمان). باید اعتراف کنم که هر چقدر زمان می‌گذره عشقی که به نقاشی دارم بیشتر می‌شه. نقاشی رو روی کاغذ و بوم پارچه‌ای انجام می‌دم. از رنگ اکریلیک و از تنالیته‌ی رنگ‌های ملایم و حزن‌انگیز که یادآور گذشته و خاطرات هستند، استفاده می‌کنم. در پژوهش‌‌های رسمی خودم دنبال ایجاد تعادل بین فیگور و انتزاع هستم و جایی بین این دو جنبه از زندگی متوقف شدم.

?How did the collaboration with Valentino start

همکاری با مزون ولنتینو چطور شروع شد؟

One of the intuitions of Pierpaolo Piccioli, creative director of Maison Valentino, was that “painting is to contemporary art like Haute Couture to fashion”, from this idea the desire to propose a dialogue, an exchange, between the research of ‘Haute Couture and contemporary painting, aimed at the realization of the awaited Haute Couture Autumn Winter 2021-22 Collection. Piccioli conceived the project and chose Gianluigi Ricuperati – a well-known Italian intellectual and writer – as curator and as a significant link between the two creative and cultural universes. Together they selected a large group of international artists congenial to Piccioli’s current research, from a final skimming the 17 names chosen for the collaboration were defined, including mine. This surprised me and immediately thrilled me

یکی از رویکردها و طرز نگاه پیرپائولو پیچولی- مدیر خلاقیت مزون ولنتینو- این بود که نقاشی برای هنر معاصر مثل اوت کوتور برای فشنه. از این ایده بود که، تمایل به مکالمه و تبادل بین اوت کوتور و نقاشی معاصر به عنوان هدف کالکشن پیش رو – اوت کوتور پاییز زمستان 2021_22 در نظر گرفته شد. پیچولی این پروژه رو در نظر گرفت و جانلوییجی ریکوپراتی – نویسنده و روشن‌فکر ایتالیایی- رو به عنوان کیوریتور انتخاب کرد تا بین این دو جهان فرهنگی و خلاقانه ارتباط ایجاد کند. با همکاری همدیگه، گروه بزرگی از هنرمندان بین المللی هم‌راستا با پژوهش‌های پیچولی رو انتخاب کردند و بعد از ملاحظات نهایی17 نفر برای همکاری انتخاب و معرفی شدند. از جمله من! این اتفاق من رو سورپرایز و هیجان زده کرد.

طراح لباس‌های جنجالی لیدی گاگا کیست؟
ادامه مطلب

?Have you ever interested in fashion
?What is your idea about fashion, do you consider it as an art

به فشن علاقه‌مند هستید؟ درباره‌ش چی فکر می‌کنید؟ آیا فشن رو به عنوان هنر در نظر می‌گیرید؟


This was an extraordinary opportunity for me. Normally I don’t deal with fashion much, even if the theme of fashion often enters the topics proposed at the Academy of Fine Arts where I teach. I am interested in fashion when I think that it deals with a “beauty” close to art. With Haute Couture this art-fashion union takes place, and Pierpaolo Piccioli has been able to lead this union with great inspiration and professionalism. I don’t always find that fashion comes close to art, but on this occasion art and fashion came together in an extraordinary way, I was very impressed

این یک موقعیت استثنایی برای من بود. معمولا من زیاد با فشن سروکار ندارم حتی اگر موضوعی باشه که در “آکادمی هنرهای زیبا” جایی که تدریس می‌کنم وارد شده باشه .زمانی به فشن علاقه پیدا می‌کنم که فکر کنم با مفهوم زیبایی هنری، نزدیکی پیدا کنه. با اوت کوتور این اتحاد فشن-هنر اتفاق می‌افته و پیچولی با منبع الهام غنی و کار حرفه‌ای عالی تونست این اتحاد رو رهبری کنه. از نظر من فشن و هنر همیشه به‌ هم نزدیک نیستند اما در این مورد فشن و هنر به شکل خارق‌العاده‌ای کنار هم قرار گرفتند و این من رو تحت تأثیر قرار داد.

?What was the purpose of this collaboration

هدف از این همکاری چی بود؟

The purpose of the collaboration between fashion designers and contemporary artists, according to Piccioli’s idea, is inspired by the work of the old Art Factory, places where the “dialogue and contamination between different creative researches” led to surprising results of the highest quality. And that’s what happened, the Valentino Des Ateliers project produced a result of great quality, an international success.

هدف از همکاری بین طراحان لباس و هنرمندان معاصر-با توجه به ایده‌ی پیچولی- از نحوه‌ی کار art factory قدیمی الهام گرفته شده. جایی که مکالمه و ارتباط بین پژوهش‌های خلاقانه‌ی متنوع به نتایج شگفت‌انگیزی در بالاترین کیفیت منجر می‌شه. این اتفاقی بود که افتاد و پروژه‌ی آتلیه‌ی ولنتینو به نتیجه‌ی باکیفیتی به عنوان یک موفقیت بین المللی منجر شد.

Explain about your artworks for Valentino collection

از اثر هنریتون برای کالکشن ولنیتو برامون بگید

Piccioli and I, together with the collaborators, chose three of my paintings in which figure and abstraction were effective for the realization of the dress. There is some black color, but this black is discreet and goes well with the shades of soft and pastel colors, everything is finally “drowned” in the white color. The characteristic of my painting is that in the final phase of the work the white color tends to cover a lot the “story” that is painted on the canvas, as if the white was looking for an initial form of innocence, something that is distant and forgotten. Piccioli and his collaborators let themselves be influenced by this black, these colors, this white … We talked a lot, we exchanged ideas, impressions … Then I stepped aside. The creation of the dress inspired by my painting is the result of the great work of Piccioli and his team

من و پیچولی همراه با همکارهای دیگه، 3 تا از نقاشی‌های من رو که در آن‌ها فیگور و انتزاع در شکل‌گیری و به فرم لباس تبدیل شدن بسیار مؤثر بودند رو انتخاب کردیم. استفاده از رنگ مشکی با احتیاط انجام شده اما این میزان از رنگ مشکی در کنار رنگ‌های نرم و پاستلی به خوبی نشسته، در نهایت همه چیز در رنگ سفید غرق شد. مشخصه‌ی نقاشی من اینه که در مرحله‌ی آخر رنگ سفید تمایل داره داستان نقاشی شده روی بوم رو بپوشونه.

طراح لباس فرانسوی، بنیان‌گذار برندی به نام "کازابلانکا"
ادامه مطلب

انگار سفید شکل اصلی و ابتدایی بی‌گناهیه. چیزی که دور و فراموش شده است. پیچولی و همکارانش خودشون رو در معرض تأثیر از این رنگ مشکی، سفید و سایر رنگ‌ها قرار دادند. ما خیلی باهم صحبت کردیم، ایده‌ها و برداشت‌ها رو رد و بدل کردیم و بعد من کنار رفتم. خلق لباس با الهام از نقاشی من نتیجه‌ی کار بزرگ پیچولی و تیمشه.

?How do you evaluate this collaboration

این همکاری رو چطور ارزیابی می‌کنید؟

For me it was a very important experience. I learned aspects of the artistic work that I did not yet know. I’m used to working alone in the studio, this contamination with other creatives has opened me to new ideas, new insights. Furthermore, collaborating with Maison Valentino has given my work enormous visibility. Valentino is a very important and loved brand all over the world, having collaborated with Valentino in an artistic project was an honor and a greatrofessional opportunity.

برای من این همکاری تجربه‌ی خیلی مهمی بود. جنبه‌هایی از کار هنری رو یاد گرفتم که تا الان نمی‌دونستم. من عادت به تنها کار کردن در استودیو داشتم. اما، این همکاری با هنرمندهای خلاق دیگه من رو با ایده‌ها و دیدگاه‌های جدیدی روبرو کرد. علاوه بر این، همکاری با مزون ولنتینو باعث شده کار من در ابعاد گسترده‌ای دیده بشه. ولنتینو برند دوست داشتنی و خیلی مهمی در سراسر دنیاست. همکاری با ولنتینو در یک پروژه‌ی هنری یک افتخار و فرصت کاری فوق‌العاده بود.

?Which fashion designer you like collaborate with

تمایل به همکاری با کدوم طراح لباس را دارید؟

The one with Pierpaolo Piccioli was my first important collaboration with a Fashion Designer and with the world of fashion. If in the future I could choose a new collaboration, I would choose Pierpaolo Piccioli, without a doubt.

همکاری با پیرپائولو پیچولی اولین همکاری مهم من با طراح مد و دنیای مده. اگه در آینده بخوام همکاری جدیدی رو انتخاب کنم، بدون شک پیرپائولو پیچیولی رو انتخاب می‌کنم.

Did you like the nom 29 look and it can show your emotion during you have made it

آیا لوک شماره 29 رو دوست داشتی و تونسته بود احساساتت در زمان خلق اثر رو نشون بده؟

Of number 29, the dress inspired by my painting, I did not follow the realization: I participated in the initial design and inspiration. Then, all the work was done by the designers and seamstresses. The Maison Valentino ateliers are made up of seamstresses and tailors of the highest quality, they are unique and extraordinary professionals, inimitable Italian excellence; dress number 29 came out of their hands. I saw the dress partly during the making, but above all when the work was finished: the emotion was great, I felt full of satisfaction

لباس شماره‌ی 29 الهام گرفته از نقاشی منه. من مراحل شکل‌گیری کار رو پیگیری نکردم و فقط در مراحل ایده‌پردازی اولیه‌ی طراحی شرکت داشتم، همه‌ی مراحل توسط طراحان و خیاطان انجام شد. آتلیه‌های مزون ولنتینو از خیاطان و دوزندگان زبردستی تشکیل شده، اون‌ها خبره و منحصربه‌فرد هستن و لباس شماره 29 از زیر دست اون‌ها خارج شده. من بخش‌هایی از لباس رو در جریان کار دیده بودم اما نهایتا وقتی که کار کامل شد احساسی فوق‌العاده‌ و رضایت کامل داشتم.

Is there any special sewing or patchwork which used in this piece

آیا تکنیک دوخت و یا پارچه‌سازی (تکه دوزی) خاصی برای این قطعه استفاده شده؟

The dress is made with a complex and meticulous work of sewing, embroidery, overlapping of different precious colored fabrics. The final result is very valuable, a true piece of Haute Couture intended for a limited audience of admirers. It is a dress that not only aims at important customers, but also aims to communicate the importance and the exclusive creativity of the Valentino brand, a brand that is also expressed in many other fashion sectors.

این لباس با کار پیچیده و دقیق خیاطی ، گلدوزی و همپوشانی پارچه های مختلف رنگی گران‌بها دوخته شده. نتیجه‌ی نهایی بسیار ارزشمنده ، یک نمونه‌ی واقعی از اوت کوتور که برای مخاطبان محدودی از ستایش‌گران کوتور در نظر گرفته شده .این لباسیه که نه تنها مشتری‌های مهم رو هدف قرار می‌ده، بلکه نمایش‌دهنده‌ی اهمیت و خلاقیت منحصر به فرد برند ولنتینو هم هست ، برندی که در بسیاری از بخش‌های دیگه‌ی مد هم مطرحه.

How long did sewing and designing this look take

طراحی و دوخت این لباس چقدر زمان برد؟

The first meeting with Piccioli, in the beautiful Maison Valentino headquarters in Piazza di Spagna, Rome, took place during the winter of 2020-21. The dress was finished in the weeks preceding the show that was held in Venice.

مگان مارکل و کیت میدلتون: دو دیدگاه، دو استایل
ادامه مطلب

اولین ملاقات با پیچیولی ، در مقر زیبای مزون ولنتینو در Piazza di Spagnaی شهر رم در زمستان 21-2020 انجام شد. این لباس در هفته‌های قبل از نمایش که در ونیز برگزار شد به پایان رسید.

Why guest should wear white clothes during runway

دلیل لباس یک دست سفید مهمانان در این شو چی بود؟

The total-white was an indication of Piccioli, to preserve the magical atmosphere of the event intact. The delicacy of white served not to disturb the shapes and colors of the clothes that were presented. I think it is a great idea, also very important in terms of communication; it has been noted, has intrigued all, has been an element is not indifferent.

یک دست سفید پوشیدن، نماد و ترفند پیچیولی بود تا فضای جادویی این رویداد بی‌نقص بمونه. ظرافت رنگ سفید باعث ایجاد اختلال در شکل و رنگ لباس‌های ارائه شده نمی‌شد. از نظر من ایده‌ی فوق‌العاده‌ و از نظر ارتباط بسیار تأثیرگذار بود. این کار مورد توجه قرار گرفت و همه رو مجذوب خودش کرد و نشون داد عناصر نسبت به هم بی‌تفاوت نیستن.

لباس سفید بر تن مهمانان شو پاییز کوتور ولنتینو 2021
لباس سفید بر تن مهمانان شو پاییز کوتور ولنتینو 2021

What do you think about collaboration between art and fashion

در مورد همکاری بین هنر و فشن چه دیدگاهی دارید؟


Contemporary creativity, at all levels, seeks more and more an effective contamination with the world, with life. The relationship of art with fashion is part of this desire for contamination. I find it positive, not easy, not obvious, but full of great potential.

خلاقیت معاصر، درهمه‌ی سطوح به دنبال ارتباط با جهان و زندگیه. رابطه‌ی هنر با مد بخشی از این تمایله، من اون رو مثبت می‌دونم. آسون و علنی نیست اما پر از پتانسیل بزرگه.

How Piccioli reflect art in his designs

چطور پیچولی هنر رو در طراحی‌هاش منعکس می‌کنه؟

Pierpaolo Piccioli is a creative Italian, son of the great Italian tradition of creative, in all his work is the artistic inspiration. For him, being interested in art, in beauty, is a natural, instinctive fact. He is a designer who was initially trained in Rome. Rome from the artistic point of view is powerful and risks crushing you, because it is a city that surrounds you with history and artistic beauty; but if it doesn’t crush you it makes you stronger, and Piccioli is very strong.

پیرپائولو پیچیولی یک ایتالیایی خلاق، پسری که خلاقیت عظیم ایتالیایی را به ارث برده. در همه‌ی کارهاش الهامات هنری وجود داره. برای او علاقه به هنر و زیبایی، یک واقعیت طبیعی و غریزیه. او طراحی که ابتدا در رم آموزش دیده، رم از نظر هنری قدرتمنده و این خطر رو داره که شما رو خرد کنه، چون شهریه که شما رو با تاریخ و زیبایی هنری احاطه می‌کنه. اما اگه شما رو خرد نکنه، شما رو قوی‌تر می‌کنه و پیچولی بسیار قویه.

Let me know piccioli more

لطفا پیچولی رو بیشتر معرفی کنید.

I do not know what to say. I met him on this occasion, we don’t know each other well. I can only tell you that I was impressed by her personality, a mixture of strength and delicacy. I think he is the right person in the right place, for the luck to Valentino and Italian fashion.

نمیدونم چی بگم. من برای همین کار باهاش ملاقات کردم. ما همدیگه رو خوب نمی‌شناسیم. فقط میتونم به شما بگم که تحت تأثیر شخصیتش قرار گرفتم، شخصیتی که ترکیبی از قدرت و ظرافته. من فکر می‌کنم از خوش شانسی ولنتینو و فشن ایتالیاست که یک فرد مناسب در جای مناسب قرار گرفته.

برای دیدن سایر آثار و آشنایی بیشتر با این مجموعه جذاب به اینستاگرام پیرپائولو پیچولی سر بزنید.
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه‌ی حقوق مادی و معنوی مالکیت مطالب منتشر شده بر عهده‌ی مجله‌ی کمد سارک می‌باشد، هرگونه بازنشر بدون ذکر منبع و یا ارجاع در هر شبکه‌ی اجتماعی بدون کسب اجازه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

لینک‌های مفید
کمد سارک در شبکه‌های اجتماعی

Completing this form is to improve the content of the magazine.