|
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بازگشت مکتب بوهو با سبکی شیک

مهشید اکبریان
5 سپتامبر 2020
موضوعاتی که به آن می‌پردازیم

تاریخچه‌ی سبک بوهو و بوهو شیک

اگر می‌خواهید درباره فرهنگ پوشش بوهو شیک سبک مستقل، بدون حد و مرز در خلاقیت و دوست‌دار طبیعت بیشتر آشنا شوید، در این مقاله از مجله سارک با ما همراه باشید تا از تفاوت استایل بوهو با سبک و استایل‌های دیگر آگاه شوید.

وقتی از سبک بوهو سخن می‌گوییم

به نظر می‌رسد استایل بوهو بیشتر از این‌که یک مد یا ترند ناپایدار باشد، در حال تبدیل شدن به یک سبک زندگی است که لباس پوشیدن انسان را در راستای ارتباط بیشتر و بهینه‌تر با طبیعت، کره زمین و به طور کلی جهان قرار می‌دهد.

این سبک موجب آشتی دوباره انسان با طبیعت شده است و به همین دلیل است که خیلی زود طرفداران پر و پاقرص خود را پیدا کرده است.

برای این‌که درباره این فرهنگ پوشش اطلاعات دقیق‌تری کسب کنیم باید تفاوت آن را با سبک و استایل‌های دیگر بدانیم. در برخورد اول ممکن است چنین به نظر بیاید که استایل بوهو نیز یک ترند است اما در نگاهی دقیق‌تر شاید بتوان گفت که این سبک موجب آشتی دوباره انسان با طبیعت شده است و به همین دلیل است که خیلی زود طرفداران پر و پاقرص خود را پیدا کرده است.

بوهو شیک، سبکی طبیعت‌گرا
بوهو شیک، سبکی طبیعت‌گرا

بوهو شیک چه سبکی است؟

ریشه کلمه شیک فرانسوی است. اصطلاح بوهو شیک اولین بار توسط یک روزنامه‌نگار استرالیایی به کار برده شد که در تلاش بود ظاهر یک فرد نوازنده گیتار الکتریک دوره‌گرد را توصیف کند. از اولین کاربرد این کلمه در سال 2002 تاکنون، این سبک پوشش هر روز طرفداران بیشتری را به خود جذب کرده است.

بوهو شیک به سبکی از پوشش اطلاق می‌شود که در آن از لباس‌های اقلیت‌های قومی الهام گرفته شده باشد؛ لباس‌هایی با پارچه‌های سبک و برش آزاد که با آرایش صورت و مویی که بسیار طبیعی جلوه کند، همراه شده باشد.

بوهو سبکی برگرفته از قومیت‌ها
بوهو سبکی برگرفته از قومیت‌ها

نقطه اشتراک بوهو و بوهو شیک

آن‌چه در هر دو این سبک پوشش به چشم می‌خورد و به عنوان قاعده می‌توان از آن یاد کرد این است که افراد معتقد به مکتب بوهو، برای مطابقت دادن خود با قوانین از پیش تعیین شده جامعه لباس نمی‌پوشند، بلکه این افراد برای لذت روح آزادی‌گرای خود از نوع پوشش‌شان به سمت انتخاب لباس‌ها می‌روند. نکته‌ی جالب توجهی که نباید آن را از قلم انداخت این است که شما در این سبک نیازی ندارید که به دنبال ابراز یک روحیه طغیان‌گر و سرکش باشید، بلکه صرف این‌که خلاق باشید و به دنبال ابراز هرچه بیشتر جزئیات سلیقه شخصی خود در ظاهرتان بگردید.

بوهو شیک زیبایی خاصی دارد
بوهو شیک زیبایی خاصی دارد

منبع الهام بوهو شیک چه بود؟

بوهو شیک یک سبک پوشش است که تا جای امکان شخصی‌سازی شده است. پوشش هر فرد در این فرهنگ پوشاک دنیایی است از آمیختن خلاقیت‌های فردی با طرح‌ها و نقوشی که در نظر شما زیباترین جلوه می‌کند.
سبک بوهو به شدت از سلایق زنانه حمایت می‌کند و آنها را در خود به کار می‌برد. استفاده از هرآن‌چه که خاص باشد یا ویژگی منحصربه‌فردی را در خود پنهان کرده باشد در این سبک به چشم می‌خورد؛ پارچه‌هایی از جنس خاص و رنگی، اکسسوری و زیور‌الات خاص. مستقل، بدون حد و مرز، دوستدار زندگی و روحیه‌ای آزاد شاید از صفاتی باشند که بتوان برای توصیف این سبک استفاده کرد.

منابع الهام بوهو شیک
منابع الهام بوهو شیک

بوهو در نقاط مختلف جهان

اگر به دنبال سر نخ ایجاد این فرهنگ باشیم، ریشه‌های آن به کشور فرانسه و بعد از انقلاب فرانسه برمی‌گردد. زمانی که نقاشان و هنرمندان در جامعه فرانسه جایگاه قابل قبول خود و درآمدزایی کافی نداشتند، در نتیجه مجبور بودند تا بی توجه به آن‌چه که در طبقه مرفه مد شده است؛ لباس بپوشند.

تحولات مد و پوشاک ایران در دهه‌ی اول بعد از انقلاب ۱۳۵۷
ادامه مطلب

بر همین اساس افراد طرفدار مکتب بوهو بدون این‌که افرادی آشوبگر باشند؛ اما ممکن است تا حدودی به قواعد یا عرفی که در بطن جامعه تعیین شده است بی‌توجه باشند. این افراد همچنین به یک زندگی ساده و به دور از تجملات معتقدند.
در دهه 1800 میلادی افراد پیرو این مکتب به دوری از “متریالیسم” اعتقاد داشتند؛ همچنین این گروه مخالف شرایط حاکم شده بر جامعه توسط ملکه محافظه‌کاری چون “ویکتوریا” بودند. بعدتر این مکتب نه تنها در سبک پوشش و آثار هنری، بلکه در چیدمان دکور و طراحی داخلی فضای خانه ها نیز نفوذ کرده بود.

اریخچه بوهو شیک
تاریخچه بوهو شیک

دهه شصت و هفتاد میلادی، بازگشت بوهو

یکی دیگر از دوران‌هایی که هیچ‌گاه خاصیت الهام بخشی خود را بر روی استایل پوشش به سبک بوهو، از دست نمی‌دهد، دهه هفتاد میلادی است. استفاده از چاپ طرح‌های درشت و یا گلدار زیبا بر روی اقسام مختلف لباس به همین زمان برمی‌گردد. لباس‌ها و اکسسوری‌هایی که سبک بوهو داشتند، در این دوره توسط افراد مشهور و یا تاثیرگذار دنیای هنر پوشیده و استفاده می‌شدند.

یکی از افرادی که با طراحی‌های خود در این دوره، مد و فشن را به شدت تحت تاثیر خود قرار داد، “گانا ساکس” Gunne Sax بود. در این دهه بود که زنان پس از پشت سرگذاشتن یک دهه که با ترندهای به اصطلاح “جذاب” برای زنان و دختران همراه بود؛ به این فکر افتادند که این خود زنان هستند که می‌توانند درباره نوع پوشش خود تصمیم بگیرند. لباس‌هایی که هم زیبا باشند و روح لطیف زنانه را در خود داشته باشند و هم این‌که آن‌قدر راحت باشند که یک زن که در طول روز در جامعه حضور دارد، برای نقش‌های مختلف خود بتواند از این لباس‌ها استفاده کند.

بنابراین شاید بتوان گفت جنبش بوهو برای زنان آن زمان با خود ارمغانی به همراه آورد: ” این‌که یک زن خودش برای بخش های مختلف زندگی خودش، و از جمله سبک لباس پوشیدنش تصمیم بگیرد”. “احساس والای با ارزش بودن خودمان و نظر خودمان” .
در ادامه چند تن از مهم‌ترین طراحان لباس آن دوره را نام می‌بریم:

استایل رترو چیست؟
ادامه مطلب

• هالستون Halston:

مالک این برند برای بسیاری از افراد مشهور طراحی لباس انجام می‌داد و یکی از افرادی بود که باعث شد لباس‌های سبک بوهو بیشتر در دسترس عامه مردم نیز قرار بگیرند.


• میسونی Missoni:

این خانه مد ایتالیایی خیلی زود با طرح‌های خاصی که برای لباس‌های تولیدی خود انتخاب می‌کرد، شناخته شد.


• دایان فورستنبرگ Diane von Furstenberg:

این برند فاکتور “راحتی” در پوشاک زنان را به یک استاندارد تبدیل کرد و آیتم “پیراهن‌های زنانه میدی” را به یک بخش واجب و ضروری از کمد لباس تبدیل کرد و به دلیل موفقیت در نهادینه کردن همین موضوع از طرف مجله” نیوز ویک” Newsweek به عنوان یکی از موفق‌ترین و خوش‌فروش‌ترین برندها، از زمانی که “کوکو شنل” Coco Chanel شناخته شده بود؛ لقب گرفت.

• یکی دیگر از فشن آیکون‌های مهم این دوره “ژانیس ژاپلین” Janis Joplin بود که همیشه با لباس‌های آزاد و راحت در انظار عمومی ظاهر می‌شد.


• “تیا پورتر”:

طراحی‌های این طراح لباس فرانسوی-انگلیسی الهام گرفته از کشف فرهنگ‌های مختلف در جهان‍‌گردی‌هایش بود. تخصص او در طراحی پیراهن‌های ماکسی با استفاده از پارچه‌های “کفتان” “وال” و “مخمل” بود.

افرادی که در آشنا کردن جامعه با مکتب بوهو شیک نقش داشتند

یکی از افراد پیشرو در این زمینه را باید “ریچل زو” Rachel Zoe دانست. او یک طراح لباس بود که برای بسیاری از خانه‌های مد و فشن و همچنین افراد مشهور و سر شناس طراحی لباس انجام می‌داد و در زمان خودش نقش بسزایی در آشنا شدن جامعه با “بوهو شیک” ایفا کرد. سبک لباس پوشیدن او با بلوز و پیراهن‌های گشاد، عینک‌های آفتابی بزرگ و موهایی که به سادگی در پشت سرش جمع می‌کرد، بود که بوهو شیک را در میان مردم معرفی کرد؛ در این مسیر یکی از مشتریان او به نام “نیکول ریچی” Nicole Richieنیز نقش همراه موفق او را داشت.

Rachel Zoe تاثیرگزار در سبک بوهو شیک
Rachel Zoe تاثیرگزار در سبک بوهو شیک


یکی دیگر از افرادی که طرفدار مکتب بوهو بوده و این اساس زندگی خود را پیش می‎برده است، اسکار وایلد است.
مجله “ووگ” در سال 2005، یک بازیگر آمریکایی به نام “سینا میلر” Sienna Miller را که با ظاهری الهام گرفته از سبک بوهو در یک فستیوال ظاهر شده بود؛ به عنوان “دختر سال” در مجله خود معرفی کرد.
“بریجیت باردو” Brigitte Bardot نیز یکی دیگر از بازیگرانی است که به مکتب بوهو علاقه مند بود.

ویژگی هایی که سبک پوشش بوهو شیک را منحصربه‌فرد می‌کند

• استفاده از متریال یا پارچه‌هایی چون جیر، کتان و مخمل و جین و همچنین پارچه‌هایی با طرح و نقش رنگی
• لباس‌های آزاد یا لایه لایه، استفاده از دامن یا پیراهن‌های گشاد یا حتی استفاده از لباس‌هایی با دوخت و بافت چندلایه
• الویت بودن راحتی در انتخاب لباس: مثلا کفش‌هایی بدون پاشنه خیلی بلند
• استفاده بسیار کم از رنگ‌های نئون و تمایل به استفاده بیشتر از رنگ‌های خنثی و طیف‌های نود
• استفاده از لباس‌هایی با حاشیه یراق‌ دوزی شده و یا آستین‌های توری
• استفاده زیاد از کلاه، کمربند و همچنین لباس‌هایی بعضا وصله‌دار

چگونه لباس‌های ورزشی به دنیای مد راه پیدا کردند
ادامه مطلب

برندهای پیرو بوهو و بوهوشیک

امروزه برندهای زیادی هستند که می‌توانند محصولات مورد نیاز شما را در زمینه پوشاک مطابق با مکتب بوهو تامین کنند. کفش و کیف، اکسسوری‌های مختلف و موارد دیگر از جمله آیتم‌هایی است که توسط برندهایی که دنیای تصویر محور اینستاگرام و فیسبوک را به تسخیر عکس‌های زیبای خود درآورده‌اند، تامین خواهد شد. تابستان شاید بهترین فصل برای استفاده از آیتم‌های پوشیدنی پیرو این مکتب باشد؛ پوشیدن کلاه زیر آفتاب آسمان آبی و لباس‌های گشاد و رنگی در هوای گرم تابستان و استفاده از زیورآلات با سبکی کلاسیک و قدیمی تجربه‌ای خواهد بود که مطمئنا امتحان کردن آن را از دست نخواهید داد.

استایل بوهو شیک


برندهای زیادی هستند که در سرتاسر جهان به طراحی و تولید لباس‌های الهام گرفته از سبک بوهو می‌پردازند؛ اما برخی از آنها در این زمینه بسیار خلاق عمل کرده‌اند و با محبوبیت و در نتیجه فروش بیشتری مواجه شده‌اند. لیست زیر برندهایی هستند که بهترین فروش را در زمینه لباس‌های سبک بوهو داشته‌اند.

• Stone cold Fox
For the Love of Lemons
• Aurobelle Ibiza
• LoveStitch
• Kivari
• Free People
• Tree of Life
• Anthropologie

شاید بد نباشد این نکته را هم بدانید که “بوهم” نام منطقه ای سرسبز و زیبا در اروپای مرکزی نیز هست که موقعیت آن اکنون در کشور “چک” می‌باشد. اما برای عده ی بسیاری به کار بردن این کلمه برای توصیف کولی‌های مجارستانی بود که سبک زندگی خاص خود را داشتند.

شهر بوهم
شهر بوهم

جمع‌بندی

حال که با تاریخچه و منشا پیدایش این مکتب آشنا شدیم، بهتر می‌توانیم درک کنیم که چرا روزبه‌روز به طرفداران این سبک زندگی افزوده می‌شود. دنیای رسانه و دنیای مد و فشن نیز به مرور زمان بیشتر و بیشتر تحت زیبایی خالصانه این مکتب در فرهنگ پوششی که ارائه می‌دهد، قرار گرفتند. روحیه ارتباط با فرهنگ‌های مختلف و ارتباط بیشتر با طبیعت بود که توانست این ترند را به یک سبک زندگی در بین جوانان بدل کند. پس با الهام گرفتن از سبک پوشش مکتب بوهو و ترکیب کردن آن با چاشنی خلاقیت‌های فردی، قادر خواهید بود تا رنگ و طرحی تازه به کمد لباس خود ببخشید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه‌ی حقوق مادی و معنوی مالکیت مطالب منتشر شده بر عهده‌ی مجله‌ی کمد سارک می‌باشد، هرگونه بازنشر بدون ذکر منبع و یا ارجاع در هر شبکه‌ی اجتماعی بدون کسب اجازه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

لینک‌های مفید
کمد سارک در شبکه‌های اجتماعی

Completing this form is to improve the content of the magazine.