|
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

کالکشن کپسولی capsule collection

تیم کمد
15 نوامبر 2020
موضوعاتی که به آن می‌پردازیم

قبل از این در رابطه با طراحی کمد کپسولی برای شما گفتیم؛ اگر شما در رده‌ی مصرف‌کنندگان دنیای مد قرار می‌گیرید، به کمد کپسولی احتیاج دارید. جالب است بدانید که حتما لازم نیست که دنبال آیتم‌های مناسب در میان همه‌ی کالکشن‌ها بگردید. بعضی از تولیدکنندگان کالکشن‌هایی را تحت عنوان “کالکشن کپسولی” منتشر می‌کنند. ما در ادامه‌ی این مطلب از تعریف کالکشن کپسولی، تاریخچه‌ی آن، ویژگی‌های کالکشن کپسولی و چالش‌هایی که ممکن است به عنوان تولید کننده، در روند طراحی و تولید آن روبه‌رو باشید می‌گوییم. در ادامه هم‌راه کمد سارک باشید.

تاریخچه کالکشن کپسولی

طراحی و تولید کالکشن‌های کپسولی بعد از ایده‌پردازی‌های  Donna Karan در رابطه با کمد کپسولی در دهه‌ی 1980 شکل گرفت و در میان تولیدکنندگان پرطرفدار شد. ایده‌ی او در ابتدا طراحی یک کمد لباس کپسولی با استفاده از آیتم‌های کاربردی یک کالکشن بود. اولین کالکشن کپسولی Donna هفت تکه راحت Seven Easy Piece  نام داشت.

Donna Karan
Donna Karan ایده‌پرداز اولیه کالکشن کپسولی

کمد کپسولی؛ چطور با چند دست لباس، استایل‌های متنوع بسازیم؟

مجموعه کپسولی چیست؟

مجموعه کپسولی مجموعه کوچک‌تر و جداگانه است. مجموعه‌های اصلی شما بزرگترین تحویل شما به خرده فروشان هستند، که هر سال دو بار در پاییز و بهار رونمایی می‌شوند، مجموعه‌هایی که بیشترین ماندگاری را دارند. بنابراین مجموعه‌های کپسولی اساساً در زمان کاهش فروش خرده فروشان وارد بازار می‌شوند تا در بازه‌ی زمانی میان مجموعه‌های اصلی، فروش و آوازه‌ی نام برند متوقف نشود.

کالکشن‌های کپسولی برای برندهایی که تازه شروع به کار کرده‌اند بسیار مناسب هستند، زیرا این مجموعه‌ها به خاطر فواصل زمانی کوتاهی که بین‌شان قرار دارد باعث می‌شوند تا مخاطب شما را فراموش نکند و از طرفی برای بیزنس‌های کوچک مناسب هستند؛ زیرا معمولا این بیزنس‌ها سرمایه در گردش بالایی برای تولید یک مجموعه کامل ندارند.

ویژگی‌های کالکشن کپسولی

یک مجموعه کپسولی در اصل یک نسخه فشرده از دید طراح است که اغلب تعداد محدودی دارد و با عملکردی فراتر از فصول و مد روز طراحی و تولید می‌شود. در کالکشن‌های کپسولی معمولا به ساختار لباس‌ها و راحتی آن‌ها بیشتر از ظاهر و زیبایی‌شان اهمیت داده می‌شود.

چطور پترن‌های مختلف را استایل کنیم؟ (ترند فصل آینده)
ادامه مطلب

کالکشن‌های کپسولی بیشتر به استایل شخصی شما برمی‌گردند تا ترندهای روز. فست فشن‌ها کاری می‌کنند تا ما احساس کنیم به همه چیز نیاز داریم. نتیجه‌ی آن هم یک کمد با لباس‌هایی است که شاید حتی یک بار هم آن‌ها را نپوشیم. معمولا کسانی به کالکشن‌های کپسولی روی می‌آوردند که از تصمیم‌گیری‌های هر روزه برای انتخاب لباس خسته شده‌اند. کالکشن کپسولی باعث می‌شود تا فکر کنیم واقعا چه چیزهایی می‌پوشیم و واقعا به چه چیزهایی احتیاج داریم.

در این روش می‌توانیم لباس‌ها را بیش‌تر بپوشیم و در نتیجه لباس‌های با کیفیت‌تری را هم انتخاب می‌کنیم. ساخت یک کمد کپسولی تمرین تبدیل کمد لباس‌مان به کمد لباس‌های مورد علاقه‌مان است. لباس‌هایی که با لایف استایل و بدن‌تان میزان هستند. آن‌ها را با هم ترکیب کنید و خریدهای احساسی و غیرضروری کمتری را داشته باشید.

همکاری طراحان در دنیای مد

کالکشن کپسولی
ویژگی‌های کالکشن کپسولی

تاثیر کالکشن کپسولی در برندینگ

برای هر برند لباس همه‌ی شهرت، موفقیت و فروش وابسته به ماندن، در ذهن صنعت مد و در ذهن مردم است. هنگامی که به یک هویت تجاری ثابت و یا ریتم منظم بخش طراحی و تولید دست یافتید، می‌توانید یک مجموعه کپسولی را در برنامه بازاریابی خود بگنجانید. مجموعه‌های کپسولی یک روش عالی برای یافتن علاقه مندی‌ها و مشتریان جدید است، اما دستورالعمل‌های خاصی وجود دارد که باید برای اطمینان از موفقیت، رعایت شود.

کالکشن کپسولی کمد لباس کپسولی
کالکشن کپسولی از Dior

مزایای کالکشن کپسولی

این مجموعه‌ها معمولاً از هشت تا پانزده تکه تشکیل شده‌اند که نسبت به مجموعه اصلی موجودی کمتری دارند بنابراین تعداد کلی آن کمتر است. با طراحی اصولی می‌توان آن‌ها را به طور مکرر وارد بازار کرد. کپسولی‌ها راهی عالی برای معرفی سبک‌های جدید‌، ایجاد آگاهی و هیجان در برند و ایجاد یک خط منسجم برای برند هستند؛ حتی اگر توانایی راه اندازی مجموعه‌های اصلی و عظیم را ندارید. آن‌ها همچنین می‌توانند برای آزمایش محصولات یا سبک‌های جدید، قبل از ایجاد ایده کامل و طراحی یک کالکشن بزرگ برای خط اصلی مورد استفاده قرار گیرند.

وظیفه یک برند این است که یک کالکشن کپسولی را به عنوان نه تنها مجموعه‌ای برای جذب قدرت مشتری جدید، بلکه به عنوان کالکشنی فکر شده، طراحی و تولید کند. ایده یک مجموعه کپسولی این نیست که با یک خط کامل دیگر وارد فروشگاه‌ها شود، بلکه یک هم‌راهی است که فکر پشت آن را نشان می‌دهد. غالباً، این مجموعه‌ها شامل آیتم‌های پوششی هستند که می‌توانند در فصول مختلف پوشیده شوند و هم‌چنین توانایی این را دارند که در طول سال با وارد کردن سبک‌های بیشتری به خط تولید اصلی برند، از افت مجموعه‌های اصلی جلوگیری کنند.

در طبیعت و کمپینگ چی بپوشیم؟

کالکشن کپسولی
مزایای کالکشن کپسولی

لانچ کردن کالکشن کپسولی

راه اندازی یک مجموعه کپسولی باید یک عمل فکر شده و سازگار با شرایط برند و شرایط اجتماع برای پذیرش آن باشد. کالکشن کپسولی این نیست که برندها بدون فکر و برای پر کردن زمان بین کالکشن‌های اصلی‌شان و به طور تصادفی از آن استفاده کنند. این مجموعه‌ها باید کاملا در جریان استراتژی‌های بازاریابی برند باشند.

اصول انتخاب رنگ لباس متناسب با انواع پوست
ادامه مطلب

وقتی زمان تبلیغ این مجموعه فرا می‌رسد، حتماً آن را در برنامه کلی بازاریابی خود بگنجانید. این به معنی عکاسی، تولید محتوا و تبلیغات است؛ بنابراین خریداران نه تنها آگاه هستند از مجموعه شما، بلکه هیجان زده می‌شوند. شبکه‌های اجتماعی یک روش عالی برای تولید محتوا و معرفی مجموعه‌های کپسولی خارج از مسیرهای سنتی هستند.

چالش‌های کالکشن کپسولی

مانند هر مورد دیگری، راه اندازی کالکشن کپسولی مجموعه خاصی از چالش‌های خود را دارد. شماره یک در آن لیست، هزینه است. زیرا شما زمان و تیم خود را درگیر می‌کنید برای کالکشنی که از نظر تعدادی به نسبت باقی کالکشن‌های‌تان محدودیت دارد. هزینه تولید و بهای تمام شده کالا ممکن است برای شما بیشتر باشد. بسیاری از تولیدات این مجموعه‌ها، حداقل مقادیر سفارش را دارند و درست مثل خرید عمده کالاها، شما هر چقدر متریال بیشتری بخرید قیمت تمام شده‌ی آن برای شما کم‌تر خواهد بود. اگر تعداد آیتم‌های کم‌تری تولید شود، تولیدکنندگان برای تأمین هزینه‌های خود در هر قطعه مبلغ بیشتری را از مشتریان دریافت می‌کنند.

به همین دلیل، شما باید بدانید که نه تنها پول کافی در بودجه اختصاص داده‌اید، بلکه وقت گذاشته‌اید و این هزینه‌ها را از قبل تعیین کنید تا غافلگیر نشوید. هرچه بتوانید برنامه ریزی بیشتری انجام دهید، زمان بیشتری برای صحبت و مذاکره با تولیدکنندگان و مصرف کنندگان دارید.

چالش دیگری که می توانید با آن روبرو شوید این است که دانش کافی وجود ندارد. به خصوص اگر مجموعه کپسولی شما فقط با چند فروشگاه به اشتراک گذاشته شده باشد قطعا شکست می‌خورد و میان حجم زیادی از ایده‌ها گم می‌شود. تبلیغات و سر و صدا بسیار مهم هستند. شما ممکن است مقدار زیادی از بودجه و وقت خود را برای بازاریابی خطوط اصلی خود به اتمام رسانده باشید. اما، مجموعه کپسولی شما به اندازه همان تبلیغات کالکشن‌های اصلی – حتی گاهی بیشتر – به تبلیغات نیاز دارند.

کالکشن کپسولی
کالکشن کپسولی از برند Zalando

ترند؛ رنگ در پاییز ۲۰۲۰

کالکشن کپسولی و حمایت از مد پایدار

تولید و استفاده از کالکشن‌های کپسولی از روش‌های کمتر کردن مصرف گرایی هستند. آیتم‌های این مجموعه‌ها باید با کیفیت بالا و طراحی‌های ساده‌ای باشند. این ویژگی‌ها باعث می‌شوند تا طولانی مدت قابل استفاده باشند و همچنین با آیتم‌های زیادی نیز ترکیب شوند. در نتیجه شما کم‌تر به لباس‌های جدید احتیاج پیدا می‌کنید. در نتیجه برای لباس‌هایی که هر کدام به نحوی کره‌ی زمین را آلوده کرده‌اند کمتر هزینه کرده‌اید.  

10 اکسسوری برای خوش استایل بودن
ادامه مطلب

کالکشن کپسولی در برندها

برندهایی مثل H&M و Zara مجموعه‌های کپسولی طراحی و تولید می‌کنند. برای مثال برند اچ اند ام برای تابستان 2020 کالکشن کپسولی تولید کرد. با این کالکشن 20 تکه‌ای شما 36 استایل مختلف را می‌توانستید بسازید. این مجموعه شامل کفش، صندل، پیراهن، کت جین و حتی کیف بود. برندهای فست‌فشن با طراحی این مجموعه‌ها کمی از جریان مصرف‌گرایی مردم می‌کاهند.

این که کالکشن کپسولی خود را به چه هدفی تولید کرده‌اید بسیار مهم است. شما باید بدانید منطق طراحی تا تولید و فروش مجموعه کپسولی با مجموعه‌های اصلی متفاوت است. این تفاوت را در طول این پروسه پیگیری کنید. این کالکشن‌ها تغییری در روند مد و پوشش ایجاد می‌کنند. شما کمد لباس کپسولی دارید؟ از کالکشن‌های کپسولی استفاده می‌کنید؟

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه‌ی حقوق مادی و معنوی مالکیت مطالب منتشر شده بر عهده‌ی مجله‌ی کمد سارک می‌باشد، هرگونه بازنشر بدون ذکر منبع و یا ارجاع در هر شبکه‌ی اجتماعی بدون کسب اجازه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

لینک‌های مفید
کمد سارک در شبکه‌های اجتماعی

Completing this form is to improve the content of the magazine.