برند Calcaterra
نام نویسنده: بهار احتشامی
شاید بتوان گفت برند کلکترا یکی از برندهای بدون حاشیهی هفتههای مد است. در تمام آثار دنیل کلکترا، مدیر خلاقیت این برند، امضای کار او را میبینیم که شامل طرحهای مینیمال و بدون تزیینات جانبی زیاد، خلق سیلوئتهای جدید و حجیم، دوختهای باکیفیت و به طور کلی طرحهای زیبا با حفظ سادگی و ظرافت است.
در مجموعهی پاییز و زمستان ۲۰۲۴/۲۵ این برند، شاهد ۲۸ لوک به همراه طرحها و پارچههای متنوعی هستیم. به طور کلی طرحهای این مجموعه شامل دستمالگردنهای بزرگ، کت، پالتو، شلوارهای اورسایز و پیراهنهایی با یقههای صاف، ایستاده و بلند است.
از سال گذشته حضور گلهای برجسته و بزرگ را در تعدادی از کالکشنهای برندها و لوکهای افراد مشهور برای آقایان و بانوان دیدهایم. در مجموعهی پاییز و زمستان کلکترا نیز در بین ۴ لوک، حضور گلهای برجسته روی کت، تاپ، کفش و دامنها قابل مشاهده است.
اگر بخواهیم به سراغ رنگهای این مجموعه برویم، پالت رنگی این مجموعه شامل قرمز سوخته و قرمز شرابی، شکلاتی، خاکستری، کرم، سفید و مشکی است که استفاده از این رنگهای خنثی در تعداد زیادی از لوکها قابل مشاهده است.
از طرفی در این مجموعه، پارچههای متنوعی از پشم و ابریشم تا آلپاکا و دو لوک با کتهای خز بلند و کوتاه میبینیم. همچنین در مقایسه با مجموعهی پاییز سال گذشتهی خود، کلکترا از پارچههای طرحدار در این مجموعه استفاده نکرده است. به طور کلی از طراحی محل کتواک مدلها تا موسیقی و لوکهای این مجموعه، همه چیز برای یک نمایش مینیمال و منحصر به فرد آماده شده است.
برند Diesel
نام نویسنده: تانیا هاتفی سعید
کالکشن پاییز-زمستان 2024 برند دیزل از چند روز پیش از برگزاری فشنشو، تمام توجهات را به خود جلب کرد؛ چرا که این برند برای اولین بار درهای آتلیهی خود را به روی همه گشود و تمام مراحل آمادهسازی فشنشو در 72 ساعت پایانی را به صورت زنده با مخاطبان به اشتراک گذاشت.
این اقدام برند دیزل به عنوان حرکتی جسورانه و غیر متداول در دنیای مد شناخته شد؛ چرا که تا کنون هیچ برندی آمادهسازی فشنشوی خود را به طور کامل، صادقانه و البته زنده به نمایش نگذاشته بود. از طرف دیگر برخی لوکها و آیتمهای این مجموعه در راستای این پخش زنده قبل از برگزاری شو دیده شدند که باز هم نوعی سنتشکنی به حساب میآمد.
گلن مارتنز، مدیر خلاق برند دیزل، دراین باره گفت: “دیزل نمود دموکراسی در فشن است، بنابراین طبیعی است که ما از چیزی که معمولا پنهان نگه داشته میشود، رونمایی کنیم.”
اما این تنها بخشی از نوآوریهای دیزل برای این فشنشو بود. این کالکشن با بکگراند چهرهی 1000 نفر از طرفداران این برند که در حال تماشای آنلاین این شو بودند، رونمایی شد. در واقع در طول این رویداد برخی از کسانی که در حال تماشای فشنشو بودند، خودشان توسط حضار و سایر بینندگان تماشا میشدند.
به نظر میرسد هدف برند دیزل از این کار کمرنگ کردن مرزها، نزدیک شدن به مخاطبان خود و برقراری ارتباطی صمیمانه با آنها بوده است.
اما جالبتر از آن، این بود که در 3 لوک از 64 لوک این کالکشن آیتمهایی با طرح چاپی چهرهی همین مخاطبان دیده میشد که ثابت میکرد طرفداران دیزل بخش مهمی از این مجموعه بودهاند.
گلن مارتنز در این کالکشن علاوه بر تکنیکهای پارچهسازی روی جین مانند اسیدشویی، سنگشور کردن و سوزاندن، از جنسیتهای دیگری چون چرم، خز و پارچهی پشمی و همچنین پترنهایی از جمله پلنگی و گلدار استفاده کرده بود. در چند لوک اولیه، یقهی لباسها به گونهای پارچهسازی شده بود که حس ذوب شدن را منتقل میکرد. در بعضی از لوکها نیز چندین پترن و آیتم متنوع با تکنیک لایهلایه پوشیدن باهم استایل شده بودند که علاوه بر حفظ هویت برند، خلاقیت آن را به نمایش میگذاشتند. در نهایت باید گفت که تنوع در پارچهسازی، جنسیت، پترن و پالت رنگی در این مجموعه و همچنین ترکیب این موارد با یکدیگر، موجب خلق لوکهایی متنوع و متفاوت و در نتیجه کالکشنی تحسینبرانگیز شده بود.
برند Prada
نویسنده: فاطمه دانشور
میوچیا پرادا و راف سیمونز به عنوان پدر و مادر صنعت فشن بار دیگر مجموعهای خارقالعاده از ترکیب جذابیت و نوآوریهای متعدد را در هفتهی مد میلان ارائه دادند.
طراحی صحنهی این فشنشو، از همان لحظهی اول فضا را رویایی جلوه میداد. مدلها روی یک باغ غرق در گیاه و سنگ که با یک صفحهی شیشهای پوشانده شده بود، قدم برمیداشتند و یک صحنهی کاملا عاشقانهی پاییزی را برای مخاطبان رقم میزدند. طبق گفتهی این دو طراح، این شو ترکیبی از بازگو کردن تاریخ و دنیای معاصر است که در پشت خاطرات ما پنهان شدهاند.
این مجموعه را نمیتوان در یک زمان مشخص گنجاند، به این دلیل که آینده و گذشته را در کنار یکدیگر تعریف میکند. پرادا در این فصل از ویژگی لباسهای هوانوردها و قایقرانها نیز الهام گرفته بود که در آیتمهایی از جمله کتهای یونیفرممانند، شلوارهای کشی و کلاههای خلبانی به خوبی قابل رویت بود.
در سال گذشته، پاپیونها جزو ترندهای جذاب در فضای مجازی بین دختران جوان به حساب میآمد و در این کالکشن نیز پرادا لباسی تزیینشده از پاپیونها را برای لوک اول خود انتخاب کرده بود که در کنار پیراهنهای ابریشمی گلدوزی شده، حس زنانگی و لطافت دخترانه را به مجموعه اضافه میکردند.
روشهای قبلی که برای حمل کیفهایتان در نظر داشتید را فراموش کنید! زیرا این برند در این کالکشن، نوآوری جدیدی را برای حمل کیف های دستی ارائه داده است. میوچا و رف کیفها را با استفاده از کمربندهایی که به دور دست مدلها پیچیده شده بود آویزان کرده بودند. کتهای بارانی، دامنهای میدی و استفادۀ جزئی از خز در لباسها کالکشنی رمانتیک و احساسی را برای بینندگان رقم زده بود.
کالکشن پاییز/زمستان ۲۰۲۴ پرادا، شاهکاری از توانایی این برند برای ترکیب عشق با مدرنیته است که تلفیقی از استایل رویایی دههی ۱۹۵۰ و عناصر مدرن را نشان میداد. در نهایت، این نمایش نشان میدهد که زیبایی مدرن و رمانتیسم گذشته در تلاقی با یکدیگر میتوانند یک داستان زیبا و جذاب را به مخاطبان مد در سراسر جهان ارائه دهند.
برند Antonio Marras
نویسنده: رؤیا عطارزاده اصل
آنتونیو ماراس با پرفورمنسی بینظیر، شروعی جنجالی را برای هفتهی مد میلان رقم زد. او با درک درستی که از درام و نمایش و عناصری چون نور و رنگ دارد، مخاطبان را به سفر زمانی برد که عشق را به تصویر کشیده بود. کالکشن پاییز و زمستان 2024 این طراح، الهامگرفته از شاهزاده خانم شجاع ساردینیا در قرون وسطی، یعنی «الئونور آربوریا» است و تلاش داشته تا اشتیاق شدید و جسارت این شاهزاده را به تصویر بکشد. او در این رانوی، در راهرویی کهنهکاری شده، داستان شاهزاده خانم را با همراهی همراهانی که فرامیخواند، روایت میکند و خلاقیت ایتالیاییاش را به رخ میکشد.
المانهای به کار رفته در این مجموعه، علاقهی شدید الئونور را به شاهینبازی، که شغلی معتبر در خانواده سلطنتی او بوده، نشان میدهند. مدلهای تزئینشده با نقوش اصیل، کتهای تزئین شده با میخهای درخشان، استفاده از پَر و خفتانهای فلزی که یادآور زرههای جنگیاند، عظمت لباس رزم قرون وسطایی را بازتاب میدهند. در این مجموعه پیکرههای زنانه با اشکالی چون کمان و قلاب در کنار شنلهای پر طمطراق، قدرت زن را در نگاه ماراس برجسته کردهاند. با اینکه انتخاب چنین موضوع الهامی محدودکننده است، اما این ارجاعات آنتونیو ماراس را محدود نکرده و عقب نگه نداشته است. او همچون قبل با آگاهی و هوشمندی کت و شلوار، لباس شب و گرمکن، دامن و تاپ را در مجموعهی خود جای داده است و نقطه قوتش را در پرورش لباسها همچون ابرقهرمانان نمایان کرده است.
مجموعهی جدید ماراس، تعبیری استادانه از نمایش مد است که جلوهی هالیوود را در میان خفتانهای مواج و محو، کت و شلوارهای دوخته شده در کمر، کتهای بلند، دامنهای مدادی و لباسهای پر پیچ و خم جای داده است. در جزئیات این مجموعه، توری شانتی، والنسین، مکرومه، خاتم کاری، گلدوزی، مهره، توری پلیسهدار، نقوش راهراه، خطدار و گلدوزی و تمام عشق و علاقهی یک طراح خلاق وجود دارد که در هر یک از لباسها قابل لمس است. آنتونیو ماراس، مانند آن نوشتهای است که روی یکی از پیراهنهای گرمکنش دیده میشود: maicuntentu؛ طراحی که به کم راضی نیست و بلندپروازی را بلد است. او ثابت کرده که هیچ کمبودی در ایده وجود ندارد و ما میتوانیم بارها و بارها پیشرفت کنیم.
کلاههای الهام گرفته شده از لباس راهبان، پالت رنگی قهوهای و سبز در کنار قرمز درباری، گریم مدلها با قرمز کردن دور چشمها و میمیکهای سرد و پر غرور، کهنگی قرون وسطایی را یادآوری میکنند.
این شو، در پایانی نفسگیر به اوج رسید، جایی که تصویری از یک زیبایی اثیری پدیدار ساخت. یک لباس مجلسی سفید درخشان به ظاهر بیوزن، در حالی که انگار شناور بود، با یک سرپیچ پیچیدهی تاجگذاری شده، روی صحنه قدم گذاشت و اوج هنر ماراس را قدرتمندانه بازنمایی کرد. این اثر که همچون ضربهای استادانه، جوهر روح تسلیمناپذیر الئونور را در بر میگیرد، تماشاگران را مجذوب خود کرد؛ به گونهای که مخاطب تسلیم جذابیت مقاومتناپذیر میراث بیانتهای این شاهزاده میشود. ماراس بار دیگر، درامی جذاب ساخت تا نام خود را به عنوان طراحی خلاق که خلاقیتهایش پایان ندارد، به اثبات برساند.
نویسنده : فریناز غفاری
برند Moschino
بعد از ماجراهای عجیب و ناراحتکنندهای که سال گذشته برای برند Moschino اتفاق افتاد – از رفتن Jeremy Scott تا مرگ ناگهانی Davide Renne – توجه اهل فشن، معطوف به مدیر خلاق جدید این برند یعنی Adrian Appiolaza و کالکشن مورد انتظارش بود. کالکشن پاییز-زمستان ۲۰۲۴ برند Moschino، اولین کالکشن Appiolaza به عنوان مدیر خلاق بود که در ۴۱ لوک به نمایش گذاشته شد. Appiolaza برای طراحی این کالکشن از آرشیو برند Moschino، به خصوص آرشیو دههی ۹۰ تا ۲۰۰۰ الهام گرفت و بسیاری از آیتمهای اصیل Franco Moschino را عینا یا با تشابه حداکثری تکرار کرده بود. این مجموعه به گفتهی خود آپیولازا، جسارت و اعتماد به نفس را به نمایش میگذاشت.
یکی از نکات قابل توجه و جالب این مجموعه، کیفهای آن بود؛ کیف به شکل باگت و کرفس که کالکشن ۱۹۹۴ موسکینو را یادآوری میکرد، کیف قلبی قرمز کوچک که اشاره به کیف آیکانیک Fran Fine در سیتکام “The Nanny” داشت و ساک دستی زرد با علامت لبخند که یادآور طراحیهای دوران جرمی اسکات بود. پرینتهای علامت سوال، خالخال، پرچم ایتالیا، شعارهای روی لباس و صورتکهای خندان نیز در این کالکشن، اشاره به بازیگوشیهای مخصوص فرانکو موسکینو خصوصا در دههی ۹۰ داشتند.
این طراح آرژانتینی در مصاحبهای قبل از فشنشو یکی از بزرگترین نقاط قوت فرانکو موسکینو را خلق سیلوئتهای خاص عنوان کرد: “در قدم اول، به بررسی لباسها و الگوهای قدیمی موسکینو پرداختم و به این نتیجه رسیدم که دنیای فانتزی و کیوت فرانکو فقط در لباسها خلاصه نمیشد، بلکه در مورد خلق شخصیتها نیز بود. در لباسهای موسکینو حس شادی وجود دارد و این چیزی است که من میخواهم از آن در ادامهی کارم استفاده کنم.” آپیولازا برخلاف جرمی اسکات، علاقهی زیادی به استفاده از کدهای اصیل موسکینو در خلق لباسهای سادهتر دارد. اولین مجموعهی او پر از قطعات خاص اما پوشیدنی، برای استفادهی روزمره بود؛ از جمله شلوارهای جین، کتهای اورسایز، ترنچکتهای ساده و دامنهای راسته، کلاههایی به شکل قایق کاغذی و اکسسوریهای جذاب. این مجموعه شامل لحظات بانمکی هم بود؛ آپیولازا در آخر نمایش همراه با سگ کوچک خود وارد سالن شد و به عنوان مدیر خلاق جدید برند موسکینو ادای احترام کرد.
برند Philipp Plein
نویسنده : فریناز غفاری
Philipp Plein که به فشنشوهای بسیار پرخرج و نمایشی معروف است، این بار هم در فضایی بزرگ واقع در Allianz Arena و با حضور ۶۰۰۰ تماشاگر از کالکشن پاییز-زمستان ۲۰۲۴ خود رونمایی کرد. رانوی این مجموعه، داربست مستطیلی شکل و ۴ طبقهای بود که با نورپردازیهای متنوع، مانند یک صحنهی بزرگ کنسرت به نظر میرسید. مهمانان ردیف اول این نمایشِ کاملا ایتالیایی نیز شامل Antonella Fiordelisi، Adriane Galisteu، Artem Wog و Oriana Marzoli بود.
از آنجا که پلاین علاقهی زیادی به زرقوبرق دارد، این بار در تمام ۵۵ لوک این کالکشن، تمرکز خود را بر طرحهای نگینی گذاشت؛ مونوگرامهای درخشان و ششضلعی PP روی اکثر پارچهها و حتی کلاهها و کیفها دیده میشد؛ کمربندهای بزرگ و براق که روی آنها نوشتهی Plain به وضوح حک شده بود؛ موتیفهای جمجمه که میتوان گفت امضای این برند است، روی لباسهای مردانه نقش بستهبودند و کفشهای دیسکو، زنجیرهای شلوار واکسسوریهای نگیندار نیز در سراسر مجموعه به چشم میخوردند. تعدادی لباس وصلهدار هم در این مجموعه دیده میشدند که یادآور کالکشن قبلی این برند برای فصل بهار-تابستان ۲۰۲۴ و لباسهای وصلهای پلاین بودند.
قبل از رونمایی از کالکشن، گروه پاپ-پانکِ ایتالیایی LA SAD روی صحنه آمدند و اجرای پرشوری را به نمایش گذاشتند؛ سپس مدلها وارد داربست مستطیلی شدند و با موزیکی پرانرژی از این ۴ طبقه بالا و پایین میرفتند. در آخر نمایش و پس از ادای احترام فیلیپ پلاین، گروه رپ Club Dogo روی صحنه آمدند و در حضور تمام مدلها و خود پلاین، اجرایی به یادماندنی برای تماشاچیان این فشنشو به نمایش گذاشتند.
برند Giorgio Armani
نویسنده: فاطمه دانشور
در روز یکشنبه، بیست و پنج مارچ در هفتهی مد میلان، برند جورجیو آرمانی مجموعهای با اصالت و پرمفهوم را به نمایش گذاشت. سن نمایش مانند یک شب زیبا و سرد زمستانی بود که همراه با صدای دلنشین پیانو، مدلها را به روی صحنه دعوت میکرد.
گلهای زمستانی در این مجموعه نماد امید بودند و صحنهی نمایش را مانند باغی در حال شکوفایی، جلوه میدادند. لباسها با گل تزئین شده بودند و از پارچههای بسیار لوکس مانند مخمل، خز و ابریشم در ساخت آنها استفاده شده بود. طبق گفتههای طراح، زمانی که سرمای زمستان به اوج خود میرسد، گلها جوانه میزنند و نشانههایی از تولدی دوباره و تازه شدن را برای ما به ارمغان میآورند.
این شو، تاریخچه و اصالت برند جورجیو آرمانی را به وسیلهی پالت رنگی به خوبی نمایش داده بود. آبی تیره و سبز جنگلی که در ادامه با رنگ رزهای صورتی زمستانی ترکیب میشدند، حس زنانگی را نشان میدادند و به زنان به عنوان عاملی برای شکوفایی نگاه میکردند.
هر لوک برای موقعیت و مناسبتی خاص طراحی شده است که یکی از برجستهترین ویژگیهای این مجموعه به شمار میرود؛ لباسهای ماکسی راحت و بلند، لباسهای مجلسی درخشان و پالتوهای بزرگ، هر قطعه به تنهایی نشانگر اصالت برند بود و توجه به جزئیات در دوخت را به ما نشان میداد.
با اینکه کلیت این مجموعه، خیالانگیز و همراه با ظرافت زنانه به نظر میرسد، اما نباید از جزئیات چشمگیر آن غافل شد؛ پاپوشها، اسکارفها و کلاههای گلدوزیشده، استفادهی ماهرانه از تور و گوشواره و دستبندهای سنگدوزی شده، مجموعهی این طراح هشتاد و نه ساله را جادوییتر کرده بود.
مجموعه Winter Flowers از Giorgio Armani نگاه تازهای به مد زمستانی ارائه میدهد که مطمئنا علاقهمندان به مد را به خود جلب میکند؛ زنان را دعوت به خودشکوفایی میکند و مفاهیمی همچون اصالت و لوکس بودن را به عنوان عامل خودشکوفایی آنها معرفی میکند.