کالکشن بهار/ تابستان 2025 Michael Kors
بازگشت به فیلمهای سیاه و سفید با لباسهای مایکل کورس
فشنشو کالکشن بهار 2025 مایکل کورس (Michael Kors) با لباسهایی به رنگ مشکی و سفید برگزار شد. موضوعی که میشد آن را حدس زد و عموم مخاطبان انتظار لباسهایی بدون رنگ و حال و هوای بهاری داشتند؛ زیرا این برند در صفحهی رسمی اینستاگرام خود، تصاویر سیاه و سفید از مناظر طبیعت ایتالیا منتشر کرد که نشان از منبع الهام کالکشن جدید او بود.
مودبورد مایکل کورس برای بهار 2025 شامل تصاویری از سواحل مدیترانه و سریال جدید نتفلیکس، «ریپلی» با بازی اندرو اسکات در نقش اصلی و بر اساس رمانهای پاتریشا هایاسمیت فانینگ بود. از آنجا که مایکل کورس تحت تأثیر این فیلم سیاه و سفید قرار میگیرد، آن را به عنوان منبع الهامی برای کالکشن جدید خود در نظر گرفته بود.
بار دیگر ارتباط تنگاتنگ فیلم و فشن را در این کالکشن شاهد هستیم. سریال گفتهشده بر اساس رمان تبهکاری مشهور سال ۱۹۵۵ پاتریشا هایاسمیت با عنوان آقای ریپلی بااستعداد “The Talented Mr. Ripley” شکل گرفته است. داستان فیلم در شهر ایتالیا رقم خورده است و اینگونه طبیعت این کشور نیز منبع الهام دیگر کورس تلقی میشود.
کورس دربارهی این سریال گفت: «این سریال همچنان رمانتیک بود، اما تاریکتر.» این کالکشن تاریک نبود، این واژهای نیست که در واژگان طراحی کورس جای داشته باشد. ایدهی او این بود که به “شکوه روستایی” که در عناصری از فیلم “ریپلی” دیده بود، بپردازد.
نمایش با یک پیراهن مشکی کلاسیک و دامن پلیسهای میدی با چاک بلند از ران آغاز شد که با کمربند پهن مشکی بسته شده بود؛ همراه با سطلی مشکی از جنس رافیا که در فلورانس ساخته شده بود. نکتهی جالب توجه، شباهت کیفها با کالکشن بهار 2024 این برند است. کیفهای سبدمانند از جنس چرم دوباره در این فشنشو حضور دارند که نشان از استقبال مخاطبان از این مدل کیف دارد.
او پیراهنها را طوری طراحی کرده بود که از شانهها فاصله داشته باشند و لباسهای مجلسی با پارچههای گیپور را طراحی کرده است. به جزئیات استایل توجه کنید، مایکل کورس یک شومیز سفید کلاسیک را با تفاوت در نوع پوشش، متمایز کرده است؛ به صورتیکه دکمههای بالایی را باز کرده و یقهی لباس بالاتر از شانهها قرار گرفته که سبب شده احساس قدرت زنانگی بیشتر نمود پیدا کند.
ترند “office siren” که مربوط به نوع لباس پوشیدن خانمها در محیط کار است، در این کالکشن دیده میشود. کتهای بلیزر کمربنددار، جلیقهها، شلوارکهای مناسب محیط کار و برای آن دسته از کارکنان جسورتر، شلوارکهای کوتاه روی صحنه دیده میشود که برخی از استایلها حال و هوای دههی ۵۰ میلادی را به یاد میآورند.
کمربند بخشی از امضای این کالکشن بود و عموم لباسها همراه با کمربندی طراحی شده بودند که کمر را برای ایجاد یک سیلوئت دهه 1950 باریکتر نشان میداد. به طور کلی لباسهای لوکس کورس، هم مناسب پوشیدن در فضاهای رسمی کار، هم برای سفر به ایتالیا و هم برای شام خوردن در منهتن مناسب بود.
در نمایش کورس، ردیف اول پر از ستارگان معروف بود: آنا وینتور (Anna Wintour)، اولیویا وایلد (Olivia Wilde)، مری جی (Mary J)، بلایج (Blige)، کری واشینگتن (Kerry Washington)، لیندزی لوهان (Lindsay Lohan) و البته مهمان ویژهای که پیش از نمایش از او صحبت شده بود: سوپراستار کره جنوبی، کیم داهیون (Dahyun )، سفیر جهانی برند کورس که رونمایی از او بر صحنه تقریبا توییتر را منفجر کرد!
نویسنده: ساره سیاحی
کالکشن بهار/ تابستان 2025 Christian Siriano
کریستین سیریانو در کالکشن بهار-تابستان ۲۰۲۵ خود، تالار بزرگ هتل Pierre نیویورک را به یک سرزمین جادویی اما تاریک تبدیل کرد. در مرکز این فضا، درختی بزرگ و مصنوعی به شکل بید مجنون قرار داشت که جو فشنشو را اسرارآمیز و مرموز میکرد و فضای مناسبی برای طراحیهای نمایشی سیریانو بهوجود آورده بود. مدیر خلاقیت و صاحب برند سیریانو میخواست با این نمایش حس افسانههای تاریکِ گریم(Grimm) را به بیننده منتقل کند و نشان دهد نمایش او بهنوعی یک سرزمین جادوییِ مرموز است. مهمانان ردیف اول این نمایش ستارههایی چون Selma Blair، Cyndi Lauper و Lil Kim بودند.
سیریانو که به پیراهنهای توری و سیلوئتهای حجیمش مشهور است، این بار به طراحیهای رمانتیک و پیچیدهتری گرایش داشت؛ رنگهای تیرهی مجموعه منعکسکنندهی تنشهای درونی طراح بودند: “در بعضی از روزهای زندگیام این تاریکی را با تمام وجود احساس میکردم.”
سیریانو در این فصل تلاش کرد تا حس غرق شدن در یک رویای شبانه را تداعی کند: “من همیشه از افسانهها الهام میگیرم؛ از داستانهای قدیمی دربارهی جنگلهای تاریکی که در شب زنده میشوند تا هانسل و گرتل، راپونزل یا مار سفید در داستانهای گریم. این جهانهای خیالی فرصتی برای فرار از روزمره میدهند. من میخواستم از طریق مجموعهای که قدرت و استحکام را با حس خیالانگیزی و ظرافت میآمیزد، این داستانها را به تصویر بکشم.”
پالت رنگی مجموعهی بهار-تابستان ۲۰۲۵ Siriano شبیه به آسمان شب بود و بافت لباسها، پوست درختان را تداعی میکردند. تعهد سیریانو به تنوع سایز در رانوی نیز به وضوح نمایان بود و سوپرمدلهایی مثل جسیکا استام و کوکو روچا در نقش پریهای نقرهای، نمایش را به اتمام رساندند.
نکتهی جالب این مجموعه، همکاری کریستین سیریانو با شرکت Circ بود؛ شرکتی که در فناوریهای پایدار پیشگام است. در این مجموعه از مادهای استفاده شده بود که ۴۰٪ آن از ضایعات نساجی بازیافتی -که از زنجیره تأمین جمعآوری شده بودند- تهیه شده بود. این همکاری، اولین پارچهی لیوسل(Lyocell) ساختهشده از ضایعات نساجی را در هفتهی مد نیویورک به نمایش گذاشت و قابلیت استفاده از آن را در طراحیهای لوکس نشان داد. شرکت سرک به عنوان تنها پلتفرم موجود در بازار شناخته میشود که توانسته ضایعات نساجی ترکیبی پلیکتن را جدا کرده و هر دو الیاف را بازیابی کند. این شرکت توانسته ثابت کند که میتوان با طراحی پایدار، بدون آسیب به محیط زیست، مجموعههای زیبایی طراحی و ارائه کرد.
نویسنده: فریناز غفاری
کالکشن بهار/ تابستان 2025 برند Naeem Khan
کالکشن بهار/ تابستان 2025 برند نعیم خان مانند همیشه شامل لباسهای شب پر زرقوبرق بود. بسیاری از طراحیهای او تحت تأثیر سفر تابستانهاش به سیسیلی خلق شده بودند. به گفتهی خود نعیم خان، دیوار کلیساها و باغهای زیتون الهامبخش او بودند و در نهایت موجب خلق تزئیناتی به شکل شاخهی درخت زیتون روی برخی از لباسها شدند.
از دیگر نکات جالب این مجموعه وجود لوکهای مردانه بود. این لوکها هم مانند لوکهای زنانهی این برند، پر زرقوبرق و دارای تزئینات درخشان بودند.
اما زمانی که مهمانان انتظار داشتند فشنشو به پایان برسد، نورپردازی سبز رنگی رانوی را در بر گرفت و موسیقی فیلم Wicked پخش شد. نعیم خان برای طراحی آخرین لوکهای این مجموعه با Universal Studios همکاری کرده و از کاراکترهای فیلم Wicked الهام گرفته بود. پالت رنگی این لوکها سبز، صورتی و مشکی را شامل میشد که اقنباسی از شخصیت و استایل کاراکترهای اصلی فیلم بود. انتظار میرود حداقل یکی از لباسهای این کالکشن را در پیشنمایش فیلم Wicked بر تن سینتیا اریوو یا آریانا گرانده که نقش کاراکترهای اصلی این فیلم را ایفا کردهاند، ببینیم.
نویسنده: تانیا هاتفی سعید
کالکشن بهار/تابستان 2025 Wiederhoeft
طراح و مدیر خلاقیت برند آمریکایی ویدرهفت، Jackson Wiederhoeft، در کالکشن بهار-تابستان ۲۰۲۵ خود از پرندهی منقرضشدهای به نام “کائوآی او”(Kauai Oo) الهام گرفته بود. این پرندهی کوچک آوازخوان قبلا در هاوایی زندگی میکرد و سال گذشته بهطور رسمی توسط دولت، منقرض اعلام شد؛ آخرین باری که دیده شد به سال ۱۹۸۵ و آخرین باری که صدایش شنیده شد به سال ۱۹۸۷ برمیگردد. از نظر ویدرهفت اثبات عدم وجود چیزی واقعا دشوار است و زمان زیادی میبرد، برای همین به این موضوع پرداخت و مجموعهاش را به عنوان یک «تراژدی زیبا» توصیف کرد.
تمام کالکشنهای ویدرهفت حول محور احساسات و روایتها میچرخند. به گفتهی خودش، طراحی یک کالکشن زمانی برایش آغاز میشود که داستان آن مشخص باشد، چرا که او ابتدا در تئاتر فعالیت میکرد و به عنوان یک کارآموز در نمایش «ملکهی شب» با تام براون همکاری کرد. این تجربه به او آموخت که چگونه مد میتواند درام ایجاد کند و او را به سمت طراحی مد سوق داد : “مغز من بیشتر شبیه یک طراح کاستوم عمل میکند تا طراح لباس. شما اگر ندانید داستان یک تئاتر یا فیلم چیست، نمیتوانید کاستوم طراحی کنید. شخصیتها به زمان و مکان نیاز دارند و برای من بسیار جالبتر است که با طراحیهایم، احساسی را طبق یک داستان یا روایت منتقل کنم.”
کالکشنهای ویدرهفت به دلیل خلاقیت و اجراهای جذابش به یکی از کالکشنهای موردانتظار هفتههای مد تبدیل شدهاند. در فصل گذشته، او از ایدهی یک سالن الهام گرفت و در فصل پیش از آن نمایش «ترس شب در اپرا» را با ۱۹ رقاص برگزار کرد.
ویدرهفت در نمایش امسال به احیای کرستها نیز پرداخت، چرا که این آیتم را بخشی از هویت برندش میداند. او به قدرت کرستها در ایجاد حس زیبایی و اعتماد به نفس در زنان اشاره میکند و هدفش این است که همه احساس کنند میتوانند این نوع لباسها را بپوشند. او برنامهی جدیدی نیز برای اندازهگیری کرستها که شامل ۶۸ سایز مختلف است، معرفی کرد.
در نهایت، ویدرهفت به این نکته اشاره کرد که برندش یک “روایت درام” است و فضایی مناسب برای افراد «عجیب و غریب» ایجاد میکند. او میخواهد همه احساس کنند که میتوانند بخشی از این جهانِ مخصوص به او باشند و با عزم راسخ به ادامهی این مأموریت و ایجاد داستانهای جدید در دنیای مد ادامه میدهد.
نویسنده: فریناز غفاری
کالکشن بهار/ تابستان 2025 کارولینا هررا
کالکشن بهار/ تابستان 2025 کارولینا هررا، روز دوشنبه 9 سپتامبر با 62 لوک ارائه شد. سومین لوک از این مجموعه شامل شومیز سفید و شلوارک مشکی بود که استایل خود کارولینا هررا را تداعی میکرد و ادای احترامی به او محسوب میشد.
وس گوردون در این مجموعه به سراغ میراث کارولینا هررا رفته بود و قصد داشت حس “خوشبینی” را منتقل کند. آستینهای حجیم و خاص، گلهای پارچهای برجسته، پاپیون و پترن گلدار همگی از مشخصههای اصلی این برند به شمار میروند که در این مجموعه هم استفاده شده بودند و در نهایت، لوکهایی با ظرافت کلاسیک کارولینا هررا را به نمایش میگذاشتند.
رنگ زرد و پترن خالخالی نیز که از دههی ۸۰ میلادی امضای این برند محسوب میشود، در بسیاری از لوکهای این مجموعه به چشم میخوردند. پترن خالخالی علاوه بر لباسهای کارولینا هررا، روی جعبهی اولین عطر این برند با نام Aquaflore هم استفاده شده و منبع الهامی برای مدیر خلاقیت این برند بود.
وس گوردون همواره رنگها را مهمترین عنصر در طراحیهای خود میداند. در این کالکشن نیز رنگها نقش مهمی را ایفا میکردند؛ اما در مقایسه با کالکشنهای قبلی او، پالت رنگی محدود و تنها شامل شش رنگ سفید، سیاه، زرد، صورتی، قرمز و آبی بود.
متنی که به همراه یک شاخه گل رز صورتی روی صندلی تمام مهمانان گذاشته شده بود؛ اهمیت رنگها در این کالکشن را ثابت میکرد:
«من فهمیدم که که با رنگها و شکلها میتوانم چیزهایی را بیان کنم که به هیچ طریق دیگری نمیتوانستم بگویم و برای بیانشان هیچ کلمهای نداشتم.»
نویسنده: تانیا هاتفی سعید
کالکشن بهار/ تابستان 2025 Tory Burch
Tory Burch، طراح مشهور آمریکایی، در مجموعهی بهار-تابستان 2025 خود، توانست توجهها را به خود جلب کند. نمایش این کلکسیون در کارخانهی شکر دومینو در بروکلین، به شکل استخری کاشیکاری شده که با کاشیهای فیروزهای بازسازی شده بود، برگزار شد. فضایی که در دل ارتفاعات نیویورک، تداعیگر قرار گرفتن در عمق آبها بود و این دقیقا با مفاهیم دوگانهای که برچ در این کلکسیون مطرح کرده بود، همراستاست؛ قدرت و ظرافت، دقت و آزادی.
اینبار هم الهام اصلی برچ از رشتههای ورزشی، بهخصوص المپیک گرفته شده بود. این تأثیر در طراحی کتهای سبک کاراته، لباسهایی با المانهای فوتبال آمریکایی و شلوارهای کشی با بندهای قابل تنظیم به وضوح دیده میشد. اما برخلاف دفعات قبل، برچ این بار بیشتر بر زیباییشناسی لباسها تمرکز کرده بود تا صرفا کارکرد آنها.
یکی از نکات جالب توجه این کلکسیون، بازگشت کفش باله Reva بود؛ کفشی که نخستین بار در سال ۲۰۰۶ عرضه شد و اینبار با تغییراتی در طراحی دوباره به صحنهی مد بازگشته است. این کفش که نمادی از موفقیتهای پیشین برچ به حساب میآید، با نوآوریهای جدید در لوگو و شکل ظاهری، هم حسی از نوستالژی دارد و هم نشاندهندهی تمایل برچ به بازسازی و بهروز کردن موفقیتهای گذشتهاش است.
طراحیهای این مجموعه، با وجود آن که حال و هوای اسپرت داشتند، اما نوعی سرزندگی و رهایی را نیز به نمایش گذاشته بودند. دامنهایی با رشتههای انعطافپذیر که به جای چسبیدن به بدن از آن جدا میشدند، نوآوری جسورانهای به حساب میآمد. در کنار اینها، شلوارهای پشمی که با کتهای ابریشمی کوتاه و جلیقههای چسبان همراه شده بودند، جلوهای مدرن داشتند. تمامی این طراحیها در راستای همان مفهوم اصلی این فصل یعنی، قدرت و ظرافت بودند.
اما یکی دیگر از جنبههای خلاقانهی این کلکسیون، معرفی کیفهای جدید Pierced بود. این کیفها که بدون لوگو و با یک فرم حلقهی بزرگ تزئین شدهاند، در راستای کفشهای Pierced که موفقیت بزرگی برای برند به ارمغان آورد، طراحی شدهاند. ویژگی منحصربهفرد این کیفها امکان جدا کردن حلقهی تزیینی آنهاست که نوعی نوآوری عملکردی محسوب میشود و در واقع توانایی برچ در تلفیق فرم و کارکرد را به خوبی به نمایش میگذارد.
در مجموع، کلکسیون بهار-تابستان ۲۰۲۵ توری برچ نشان داد که او چطور توانسته المانهای ورزشی را با طراحیهای مدرن و شیک تلفیق کند. در حالی که برخی از قطعات حال و هوای رسمی داشتند، بسیاری از طراحیها مناسب استفادهی روزمره اما با روحی آوانگارد و جسورانه بودند. این کلکسیون نه تنها برای طرفداران قدیمی برچ، بلکه برای مخاطبان جوانتر و مدرن نیز جذاب خواهد بود. او با این مجموعه بار دیگر ثابت کرد که ترکیب جسورانهای از قدرت و زیبایی میتواند در دنیای مد جایگاه ویژهای داشته باشد و نشان داد که هنوز هم توانایی ارائهی تعادلی بینظیر میان این دو مفهوم را دارد.
این نمایش نه تنها گامی مهم در مسیر مدرنسازی برند Tory Burch بود، بلکه با ترکیب خلاقیت، توجه به جزئیات و ارجاعات هوشمندانه به گذشته، نوید موفقیتهای بزرگتری را برای این برند در آینده میدهد.
نویسنده: سیده فاطمه صادقی
کالکشن بهار/تابستان Coach spring 2025
مجموعهی بهار 2025 برند Coach به طراحی استوارت ویورز(Stuart Vevers)، در نزدیکی دفتر مرکزی این برند در شهر نیویورک برگزار شد. این مجموعه توانست ویژگیهای مد کلاسیک آمریکا را با نگاهی تازه و جوانپسند به نمایش بگذارد. استوارت با الهام از سبک پوشش جوانان امروزی و ترکیب آن با فرهنگ پوشش در زمان گذشته توانست تعادل خوبی میان دو نسل برقرار کند.
ویورز در این مجموعه سعی کرد تا هیجان جوانان امروزی را در کشف مد دهههای گذشته و پوشیدن لباسهای وینتیج(Vintage) به تصویر بکشد. این رویکرد در طراحیهای مختلف، از جمله شلوارهای جین، کتهای خلبانی و لباسهای بافتنی فرسوده، به چشم میخورد. کتهای راه راه و کلاههای بیسبالی یادآور لباسهای قدیمی بودند در حالی که ساتنهایی با رنگهای پاستلی و اکسسوریها، حس و حالی مدرن را منتقل میکردند.
کوچ در این فصل، تأکید زیادی بر استفاده از مواد بازیافتی و مد پایدار داشت. نیمی از لباسها از برشهای لباسهای دست دوم ساخته شده بودند. در واقع برند کوچ لباسهای قدیمی را که متعلق به خود برند بود، در طراحیهای این فصل استفاده کرده بود. کفشهایSoho Sneaker نیز که در این مجموعه از آن رونمایی شد، از سبک کفشهای کراس ترینینگ(Cross Training) دههی 80 و 90 الهام گرفته شده بود و در ساخت آنها از چرم بازیافتی استفاده شده بود.
تیشرتهای “I Love New York” در مجموعهی بهار/تابستان 2025 برند Coach، بهعنوان یک نماد فرهنگی، در مرکز توجه قرار داشتند.این تیشرت ها از گذشته تا به حال در آمریکا محبوب بودهاند و در این شو به عنوان نمادی از اصالت از آنها یاد شد.
در مجموع ویورز ، موفق به خلق مجموعهای شده که هم به میراث برند احترام میگذارد و هم به نیازهای نسل جوان پاسخ میدهد. او با این مجموعه نشان داد این برند تنها به لوکس بودن محدود نمیشود و پیامهای مهمتری شامل خلاقیت، پایداری و احترام به فرهنگ معاصر و گذشته را برای مخاطبان خود به همراه دارد.
نویسنده : فاطمه دانشور
کالکشن بهار/تابستان 2025 Tommy Hilfiger
یک دورهمی وسط آبهای نیویورک
نمایش بهار/تابستان ۲۰۲۵ تامی هیلفیگر با لوکیشنی متفاوت و نمادین، بازتابی از یک مهمانی هیجانانگیز آمریکایی بود. این رویداد در یک کشتی که سابقا کشتی مسافربری بود، برگزار شد و در نقطهای دیدنی با منظرهی مجسمهی آزادی قرار داشت. این نمایش پرستاره میزبان سلبریتیها، دوستان و آشنایان تامی هیلفیگر و سفیران برند بود. انتخاب کشتی کلاسیک بهعنوان محل برگزاری، پسزمینهای نمادین برای معرفی مجموعهای بود که سنت و مدرنیته را تلفیق میکرد. به منظور القای حس نوستالژی، از مهمانان خواسته شد در بدو ورود سکههای برنزی خود را تحویل دهند که به توکنهای قدیمی کشتی شباهت داشت.
مهمانان برنامه شامل تعدادی از چهرههای برجسته از سراسر جهان بودند که هر کدام به نحوی بازتابدهندهی جذابیت تنوع فرهنگی و دنیای مدرن این برند بودند.
جیسو Jisoo، عضو گروه کرهای Blackpink و نماد مد جهانی، با استایلی ساده و پاییزی در کنار بازیگران جوان آمریکایی مانند Patrick Schwarzenegger و Damson Idris در ردیف اول نشسته بود. وینی هارلو مدل کانادایی، بروک شیلدز و میشل آدامز هم با استایلهایی شیک و نیویورکی بین مهمانها دیده شدند. حضور چهرههای آسیایی همچون بازیگران تایلندی Pond، Phuwin، Fourth و Gemini پیوند قوی میان مد و فرهنگ آسیایی را نشان میداد. اعضای گروه Stray Kids به عنوان سفیران برند تامی هیلفیگر حضور داشتند. Felix با موهای بلند بلوند و کت شیک راهراه آبی و Lee Know با پیراهن آکسفورد، کراوات و ژاکت کرم رنگ با جزئیات آبی و قرمز این برند، سبک کلاسیک و باوقار تامی هیلفیگر را حفظ کردند. یکی از غافلگیریهای شب، اجرای گروه هیپهاپ Wu-Tang Clan بود که پایانی خاطرهانگیز و پرانرژی برای جمعیت به ارمغان آوردند.
مجموعه شامل ۶۳ لوک ترکیبی از لباسهای رسمی و کژوال مناسب برای تمام فصلها بود. این سبک تلفیقی به برند تامی، روحیهای بازیگوش و جوان و در عین حال مدرن و شیک میبخشد. پترنهای چهارخانه و راه راه کلاسیک پای ثابت لباسها بودند. پالت رنگی هم سه رنگ اصلی این برند آمریکایی یعنی سرمهای، قرمز و سفید را در برمیگرفت.
آیتمهای نمادین تامی هیلفیگر در سراسر مجموعه به چشم میخورد: بلیزرهای کاپیتانی نیروی دریایی، ترنچکتها، کاردیگان بافت، بامبر جکت، تیشرت تنیس و پلیور کریکت که همگی از مدهای کلاسیک دریانوردی و کالجی Preppy الهام گرفته شده بودند.
پلیورها در این مجموعه دستبافت بوده و از پارچههای لوکسی مانند ابریشم، پنبه و کشمیر ساخته شده بودند. استایل راحت، نامتقارن و لایهبندیشدهی لباسها حس سرزندگی و پویایی مجموعه را دو چندان میکرد.
تامی همواره سعی میکند تا میان سرگرمی و مد پلی بسازد و این بار هم تلاشش به بهترین شکل ممکن نتیجه داد. نمایش بهار و تابستان ۲۰۲۵ او نه تنها یک نمایش مد، بلکه تجربهای زنده و مملو از هیجان بود. او با این اجرا توانست فضایی خلق کند که علاوه بر سرگرمکننده بودن، انعکاسی از زندگی پرجنبوجوش و پویا در یک شهر بزرگ مانند نیویورک بود.
نویسنده: یاردخت حدادی
کالکشن بهار/تابستان 2025 آف-وایت
کالکشن بهار-تابستان ۲۰۲۵ برند Off-White، در واقع نخستین فشنشوی این برند بود که در نیویورک و با مدیریت خلاق IB Kamara -جایگزین Virgil Abloh، بنیانگذار برند- برگزار شد. به عقیدهی کامارا، آمریکا ریشهی Off-White است؛ پس این فشنشو برای آف-وایت نشانهای از بازگشت به خانه بود.
مجموعهی Off-White با عنوان “Duty Free” در زمینهای بسکتبال پارک بروکلین بریج با نمای آسمانخراشهای نیویورک و حضور چهرههای مشهور هالیوودی برگزار شد. از مهمانان ردیف اول این شو میتوان به Camila Cabello, Paris Jackson, Zayn Malik, Victoria Monét ,Mary J. Blige و Law Roach اشاره کرد.
کامارا، که مهاجری از سیرالئون است، در طراحیهای خود به اهمیت ارتباط جامعه با مردمش توجه ویژهای داشت. منبع الهام این مجموعه از سفر او به غنا، زادگاه والدین ابلو، نشأت میگیرد. در این سفر، کامارا به بازارهای غنا رفت و با هنرمندان محلی همکاری کرد تا احساسات و فرهنگ مردم غنا را بهتر درک کند و آنها را در آثار خود بگنجاند.
مجموعهی بهار-تابستان ۲۰۲۵ آف-وایت به وضوح بر پوشاک ورزشیِ شیک تأکید داشت. این مجموعه با ترکیب هنر آفریقایی و آیندهنگری در پوشاک ورزشی آمریکایی، لباسهایی جذاب برای مردان و زنان شیکپوشی که به ورزش و مهمانی علاقهمند هستند، ارائه داد. مفهوم “Duty Free” یا “غیر کاری” نیز در این طراحیها به خوبی نمایان شده بود.
محل برگزاری فشنشو که یک مکان ورزشی بود، به دیانای برند یعنی پوشاک ورزشی و خیابانی آوانگارد اشاره داشت. کامارا بعد از نمایش در مصاحبهای گفت: “وقتی مهاجران به مکان جدیدی میآیند، نیاز دارند که با جامعهای که به آن میپیوندند، ارتباط برقرار کنند. برای من، زمین بسکتبال بهترین انتخاب بود، زیرا این فضا یکی از راههای ارتباطی میان من و مخاطبان آف-وایت است.”
نویسنده: فریناز غفاری
کالکشن بهار/تابستان 2025 Prabal Gurung
به نظر میرسد که طراحان جنوب آسیا این روزها مورد توجه قرار گرفتهاند. این موضوع به خصوص در آمریکا با نامزد شدن کامالا هریس، سیاستمدار هندی/جامائیکایی، برای انتخابات ریاست جمهوری پررنگتر شده است.
هریس در این چند وقت حمایت خود را از طراحان لباس آسیایی نشان داده است؛ یکی از آنها پرابال گورونگ، طراح نپالیست. گورونگ گفت که با نامزد شدن هریس امید دوبارهای به آیندهی سیاسی آمریکا پیدا کرده و این امید در سرتاسر مجموعهی بهار او نیز دیده میشد.
این مجموعه دربارهی خوشبینی به آینده و تجلیل از رهبری زنانه بود. در دههی قبل، قدرت بخشیدن به زنان بیشتر از طریق مردانگی و به کارگیری عناصر مردانه صورت میگرفت؛ اما در چند سال اخیر این خود زنانگی است که تحسین میشود. یکی از نتایج این تفکر، ترند شدن Ethereal Aesthetic است که میتوان آن را آسمانی و جادویی بودن معنی کرد. کالکشن بهار ۲۰۲۵ گورونگ هم از این ترند بهرهی زیادی برده بود.
منبع الهام دیگر این مجموعه فستیوال Holi بود؛ فستیوالی در جنوب آسیا که شاید آن را به عنوان فستیوال رنگ نیز بشناسید. Holi در این کالکشن نمادی از امید و خوشبینی محسوب میشد. در پایانِ شو، مدلها با لباسهای تماما سفید به رانوی آمدند و روی یکدیگر رنگ صورتی پاشیدند.
میتوان گفت که وجود این تم آسیایی در کنار استفاده از نمادهای سیاسی آمریکا، این مجموعه را به ترکیبی از فرهنگ غرب و شرق تبدیل کرده بود. هرچند برخی معتقدند این کالکشن انسجام بصری کافی نداشت و بهتر آن بود که همهی لوکها از تم مشخصی پیروی کنند.
نویسنده: ارغوان خواجه محمدی
کالکشن بهار/تابستان 2025 Khaite
ملکهی تاریکیها به سمت نور میرود
دنبالکنندههای کیت (Khaite) بیشک با شوی بهار ۲۰۲۵ این برند سورپرایز شدند.
کاترین هالستین، کیت را در سال ۲۰۱۶ با هدف ارائهی آیتمهایی نفیس و بیزمان تأسیس کرد. کیت به سرعت و با تأکید بر کیفیت بالا، قدرت زنانه و نوآوری به نمادی از لاکچری مدرن تبدیل شد. کیت در زمان و مکانی مناسب، درست هنگامی که مادر مینیمالیسم، فیبی فایلو، سلین را ترک کرد و گوچی به اوج ماکسیمالیستی خود رسید، جای خالی مد مینیمال را پر کرد.
هالستین، برندهی دو جایزهی CFDA، این بار تلاش کرد از نقطهی امن خود خارج شود. تا به حال نمایشهای او فضایی تاریک و پرکنتراست داشتند، لباسها تیره و زمخت و فرمها تیز و تخت بودند. مجموعهی بهار ۲۰۲۵ کیت با پالتی از رنگهای صورتی، قرمز، سفید و البته مشکی در فضایی روشن به استقبال بهار رفت.
شلوارهای حریر که احتمالا ترند بهار وتابستان ۲۰۲۵ خواهند بود، به وفور در مجموعه دیده میشد. آنها را میتوانید همراه کت و ژاکتهای رسمی و حتی زیر دامن و پیراهنها ببینید. بلوز و دامن بافتهشده از روبان با بافتهای کوچک وبزرگ نشان میداد کاترین برای اضافه کردن کمی بینظمی و حس طبیعی بودن به آثار همیشه متوازن خود تلاش میکند. او با استفاده از تکنیکی مثل قلاببافی و بازی با تور و حریر، فرمهایی روان و مواج خلق کرد.
لازم به ذکر است روبانها و قلابدوزیها با دست بافته شدهاند. بهطور کلی کیت از زمان شروع کار خود، به دوخت بیعیبونقص، ماندگاری و کار دست اهمیت زیادی میداد که این موضوع برند او را با مد پایدارهمسو میکند.
آیتمهای شناختهشدهی کیت شامل کتهای چرمی اورسایز، ترنچکت و بلیزرها نیز این بار به صورت کراپ و در ترکیب با ارگانزا به چشم میخوردند.
کاترین هالستین تا حد ممکن تلاش میکند لباسهایش کاربردی و راحت باشند و در عین حال وقار واعتمادبهنفس را برای خانمها به ارمغان بیاورند. به همین ترتیب پیراهن سرتا پا چرم این مجموعه که کرستی سفید زیر آن پیداست، بدون فنردوزی و کاملا کشسان طراحی و دوخته شده است.
مادر شدن کاترین هالستین یکی از دلایل حالوهوای لطیف و فاصله گرفتن از دنیای سرد و تیرهی کیت است. او در این مورد میگوید: «فکر میکنم این روزها کمی گرمتر هستم، کمی خاکیتر»
بیشتر مهمانان و حضار کیت خانمها بودند. تیلور راسل که به تازگی با استایلهای مونوکروم و ساده اما ساختارشکنانهاش توجه فرش قرمزها را به خود جلب کرده، در ردیف اول این شو حضور داشت.
نویسنده: یاردخت حدادی
کالکشن بهار/تابستان 2025 Collina Strada
کولینا استرادا از جمله برندهاییست که کلمهی نمایش در اصطلاح نمایش مد را جدی میگیرد و از تمام امکاناتش استفاده میکند! در واقع وقتی به تماشای استرادا میروید فقط لباسها را نمیبینید، بلکه به تماشای یک شو مینشینید. کالکشن بهار/تابستان ۲۰۲۵ این برند “Touch Grass” نام داشت به معنی “به چمن دست بزن”. این اصطلاح در فضای مجازی به عنوان تشویق افراد همیشه-آنلاین به بیرون رفتن از خانه و ارتباط با دنیای واقعی استفاده میشود. در همین راستا امسال مدیر خلاق این برند یعنی هیلاری تیمور(Hillary Taymour) تصمیم گرفته بود شو را در حیاط قبرستانی در نیویورک میان چمنها برگزار کند.
هیلاری تیمور گفت میخواسته حالوهوای این شو آسمانی و جادویی باشد. در واقع حتی لباسهای مردانه هم ظرافت و زنانگی زیادی داشتند. در کل چنین حالوهوایی در دو سال اخیر محبوبیت قابل توجهی پیدا کرده است. این حسوحال با پایدار بودن برند کولینا استرادا نیز هماهنگی بسیاری دارد.
در کالکشن پاییز ۲۰۲۳، این برند مدلها را به وسیلهی گریم به شکل حیوان درآورده بود و پارسال هم دمبلهای از جنس سبزیجاتش وایرال شده بودند؛ اما امسال تیمور گفت دوست دارد در عین بازیگوشی و سرخوشی کمی بالغانهتر ظاهر شود. او این حس بازیگوشی را با حضور یک مدل آکروبات و ماشین چمنزنی و زانوی خاکی مدلها روی رانوی نشان داد، اما خبری از آرایشهای عجیبوغریب مجموعههای قبل نبود. لباسها هم در عین حالی که جزئیاتی از پوشاک رسمی داشتند اما در کل به عنوان پوشاک روزمرهی آوانگارد و جسورانه محسوب میشدند.
به جز فعالیت در زمینهی مد پایدار، استرادا به داشتن مدلهای متفاوت هم معروف است این بار هم مدلی بر روی صندلی چرخدار، یک آکروبات و خانم سبزپوش بروکلین به همراه کیفی به شکل مارمولک روی رانوی راه رفتند؛ البته برخی هم معلق زدند!
نویسنده: ارغوان خواجه محمدی
کالکشن بهار/تابستان 2025 رالف لورن
از طراحی لباسهای کاروان آمریکا در المپیک و پارالمپیک ۲۰۲۴ فرانسه برای نهمین بار، تا طراحی لباس تنیسورها در مسابقات آزاد تنیس آمریکا(US Open) و حالا افتتاحکنندهی هفتهی مد نیویورک با نمایشی باشکوه؛ رالف لورن به یکی از مهمترین برندهای نمادین آمریکایی تبدیل شده که در مرکز فرهنگ پاپ قرار گرفته و برای بزرگترین ستارهها، چه در هالیوود، چه در ورزش حرفهای و چه حتی در سیاست، لباس طراحی کرده است.
رالف لورن هفتهی مد نیویورک را در جزیرهی Hampton آمریکا با نمایشی آغاز کرد که تمام مجموعههای این برند را در برمیگرفت و تعداد زیادی از ستارههای هالیوودی در آن حضور داشتند. این برند آمریکایی در یک ملک ۱۹ هکتاری مخصوص سوارکاری، واقع در Bridgehampton، به نمایش مجموعهی بهار ۲۰۲۵ خود پرداخت. مهمانان ردیف اول این نمایش Usher، Naomi Watts, Jude Law, Justin Theroux, H.E.R, Joey King, Brandon Sklenar, Laura Dern, Kacey Musgraves, Tom Hiddleston و Colman Domingo بودند. همچنین Naomi Campbell و Christy هم برای این شو کتواک کردند.
رالف لورن مجموعهای با بیش از ۱۰۰ لوک از تمام خطوط تولید خود -از کالکشن بهار ۲۰۲۵ تا خط Purple Label و خطوط Polo Ralph Lauren برای مردان، زنان و کودکان- را در یک نمایش مد زیبا و با منظرهای رو به اصطبلهای Khalily در بریجهمپتون به نمایش گذاشت. در این فشنشو مدلها به صورت انفرادی، زوج و خانوادگی روی رانوی حاضر میشدند در حالی که لباسهایی بر تن داشتند که لورن با تجربهای بالغ بر ۵ دهه، آنها را طراحی کرده است. لازم به ذکر است که رالف اولین کلکسیون کامل مردانهاش را در سال ۱۹۶۸ و خط زنانهاش را در سال ۱۹۷۱ راه اندازی کرد؛ پس این نمایش به معنی آن بود که برند رالف لورن میتواند یک لایف استایل جداگانه باشد.
به گفتهی لورن، او ارتباط عمیق و شخصی با جزیرهی همپتون دارد؛ زیرا زمان زیادی را با خانوادهاش در آنجا سپری کرده است. او با این انتخاب این لوکیشن میخواست مهمانان را به دنیای خود ببرد: “همپتون برای من بیشتر از یک مکان است. اینجا طبیعتی بکر با آسمانهای آبی بیپایان، اقیانوس، دشتهای سبز و نردههای سفید دارد. جایی که سادگی و ظرافت در کنار کیفیت نور خورشید قرار دارد، همان چیزی که هنرمندان را دههها پیش به اینجا کشاند. این مکان خانهام، پناهگاهم و همیشه برایم یک منبع الهام بوده است.”
لورن برای اینکه مهمانان را هر چه بیشتر در دنیای خود غرق کند، برند رستوران معروفش Polo Bar را نیز برای یک شب به همپتون آورد! از آنجا که در همپتون هیچ پولو باری وجود ندارد، این برند یک نسخهی جدید از رستورانش را در آنجا بازسازی کرد؛ درست مشابه بار موجود در نیویورک، اما دو برابر بزرگتر و فقط برای یک شب! نکتهی جالب این بود که در این بار موقت پولو، میتوانستید هر کسی را از هر قشر و حرفهای ببینید: از جیل بایدن تا Usher و تام هیدلستون!
در سال ۱۹۸۹ رالف لورن اولین فروشگاه «پولو کانتری» خود را در ایست همپتون، در خیابان اصلی ۳۱-۳۳ افتتاح کرد و امروز چهار فروشگاه رالف لورن در همپتون وجود دارد. استایل مد مردم همپتون بیشتر شامل پارچههای کتان و رنگ سفید است که دقیقا همان رنگ و جنسیست که معرف رالف لورن است. با این حال، این نخستین بار بود که رالف مجموعههای خود را در همپتون و در کنار اصطبلهای خلیلی به نمایش گذاشت.
نویسنده: فریناز غفاری
کالکشن بهار/تابستان 2025 علایای
علایای پاریسی در نیویورک
علایا این بار نه در خانهاش در پاریس، بلکه در اولین روز هفتهی مد نیویورک، نمایش زمستان-بهار ۲۰۲۵ را برگزار کرد.
گویی به یک مراسم آیینی دعوت شده باشید، مدلها با لباسهایی پیچیده به دور بدن، با حرکتی دایرهواره در مسیر مارپیچ یک شاهکار معماری مدرن، نمایشی بهیادماندنی اجرا کردند.
پیراهن حلزونی (La Robe Spirale) پاییز ۲۰۲۴ علایا یکی از خلاقانهترین کارهای مولیه بود که زندایا هم در یکی از مراسمهای فیلم Dune آن را به تن کرد. به گفتهی پیتر مولیه، موزهی گوگنهایم پس از آن شو با او تماس گرفت و تبریک گفت. این اتفاق بهانهای عالی برای برگزاری نمایش نیویورک علایا در موزهی گوگنهایم، اثر فرانک لوید رایت بود.
پیتر مولیه، مدیر خلاقیت علایا با نگاهی بر لباسهای ورزشی و اسپرت آمریکایی این کالکشن را طراحی کرد؛ یعنی آیتمهایی راحت، جذب و کشی یا آویزان و رها. نکتهی قابل توجه در این لباسها عدم استفاده از چفتوبستهایی مثل دکمه و زیپ بود.
ساختار نوآورانهی لباسهای علایا بیشتر به مجسمهسازی شباهت دارند تا طراحی لباس؛ مثلا شلوار پالاتزویی که در ابتدای شو بر تن کندال جنر بود، در نگاه اول لطیف به نظر میآید؛ اما ساختار هندسی و پیچیدهاش مخاطب را مجذوب میکند.
پیراهنهایی با برشی کاملا باز جلوی بدن یا بالاتنههایی که به نرمی به دور بدن پیچیده شدهاند، نشاندهندهی قدرت مولیه در بازی با چشم و مغز بیننده و البته شناخت دقیق او از طراحی و دوخت است. طرح مارپیچ در اکثر لباسها از چین دامن و فرم پیراهن تا برش کتها دیده میشد.
نیمتنههای جذب شبیه به لباسهای تمرینی، دنیم و لباسزیر نمایان از زیر شلوار، میتوانند اشارههای مولیه به مد آمریکایی باشند.
انتخاب آمریکا برای برگزاری نمایش در مرحلهی اول ادای احترامی بود به شوی چهل و دو سال پیش عزالدین علایای تونسی که در چنین روزی در Bergdorf Goodman نیویورک برگزار شد. همچنین خود پیتر مولیه حدود سه سال در کلوین کلاین نیویورک مشغول به کار بود. اما دلیل دیگر انتخاب آمریکا، مسائل بازاریابی و خردهفروشی است. بازار ایالات متحده در حال حاضر بزرگترین بازار فروش علایا است. این برند با تکیه بر مجموعهها و آیتمهای پرمخاطبی مانند کفشهای فلت مشبک و گلمیخدار مری جین، برنامههایی برای توسعهی خردهفروشیاش دارد.
سلبریتیها -به ویژه آمریکاییها- همیشه نقش پررنگی در بازار مد لاکچری داشتند و علایا از این قاعده مستثنی نبود. ورود ریحانا به این شو مانند بسیاری از زمانهای دیگر، دیرهنگام اما درخشان بود. او شنلی الهامگرفتهشده از لباس دههی ۹۰ نائومی کمپل از علایا بر تن داشت. نائومی و لیندا اونجلیستا، میوز و سوپرمدلهای عزالدین علایا، و البته آنا وینتور در ردیف اول شو حضور داشتند.
جدا از مهمانهای ویژه، طبقهی اول موزه به دانشجویان طراحی لباس اختصاص داده شد که مولیه در این مورد گفت « این یک چیز بسیار دموکراتیک است که به نظر من بسیار نیویورکی به حساب میآید.»
نویسنده: یاردخت حدادی