مفهوم هفتهی مد به شکل سنتی در 18 ماه گذشته، بخاطر دوران پاندمی و قرنطینه کاملا تغییر پیدا کرده بود. طراحان نتوانستند فشن شوهای خود را به روشهای قبلی با میزبانی از مهمانان زیاد برگزار کنند. فشن شوها یا به شکل خصوصی یا به شکل دیجیتالی اجرا میشدند. اما این فصل با وجود اینکه هنوز شرایط کاملاً به حالت عادی خود برنگشته است بعد از 3 فصل، برخی از برندها با رفع محدودیتها فشن شوهای فیزیکی خود را برگزار کردند. این برنامه ابتدا در نیویورک اجرا شد. هفتهی مد نیویورک با وجود برنامه مت گالا به نسبت سالهای قبل پر سر و صدا بود. سپس هفتهی مد لندن آغاز شد و برای ارائهی کالکشن بهار تابستان 2022 همچنان تعداد فشن شوهای دیجیتالی بیشتر بود. در ادامه چهار مجموعه از هفتهی مد لندن با رویکردهای متفاوت را بررسی میکنیم.
Molly Goddard در هفته مد لندن
مجموعهی بهار و تابستان 2022 Molly Goddard در هفتهی مد لندن به نمایش درآمد. در این کالکشن اولین چیزی که به وفور به چشم میآمد دوختهای اسموک (گریت دوزی) بر روی قسمت بالا تنهی مدلها بود که تداعی کنندهی لباسهای قدیمی بچهها و نوزادان است. البته که خود Goddard علت این امر را توضیح میدهد. این مجموعه در ماه هشتم دوران بارداری او طراحی شده است.
او حتی الگوی لباسهای بچهگانه که در دوران کودکی میپوشید را 10 تا 20 برابر بزرگتر کرد تا بتواند از آنها برای مجموعهی جدیدش الهام بگیرد. شاید این مجموعه به نسبت کالکشنهای قبلی این طراح، پر سر و صدا نباشد و بتوان آن را ادامهی مجموعههای قبلیاش توصیف کرد. اما نکته قابل توجه این بود که باز هم لوکهایی در این مجموعه دیده شد که شاید مورد استقبال تیکتاکرها و بلاگرهای اینستاگرام قرار بگیرد. لباسهایی با سیلوئت A-LINE با متریال تور به شکل حجیم از نمونه کارهای بود که Goddard به شکلهای دیگر در کالکشنهای قبلی خودش رونمایی کرده بود.
برخی از لوکها متشکل از ست پیراهن با شلوار بودند که گویا از ترندهای پیش رو است؛ زیرا که در برخی دیگر از مجموعههای هفتهی مد نیویورک و لندن نیز شاهدش بودیم. شلوار جین گشاد با پیراهنهای کوتاه با شیپ Trapeze بههمراه ژاکتهای کشباف پشمی، طرح راه راه و گل ریز و کفشهای باله، از آیتمهای شاخص این کالکشن بودند. فرزند او در ماه آوریل به دنیا آمد و او علاوه بر کمد لباس بچگی خودش و طرحهایی که در سر داشت، با لباسهای پسرش نیز مواجه است و همین امر باعث شد که او را برای راهاندازی لاین لباس کودک برندش در فکر فرو برود.
Erdem و هفته مد لندن
اولین فشن شو فیزیکی اردم بعد از پاندمی، همزمان با پانزدهمین سال تاسیس این برند در موزهی بریتانیا رونمایی شد. در این کالکشن در کنار ارجاعات تاریخی که در برخی از آیتمها مثل برودری دوزیهای وینتیج ادواردین، میدیدیم برخی از لباسهای دیگر به سبک کلاسیک پر زرق برق بودند. این برخواسته از هدفی بود که اردم در نشان دادن استیمنت لباسهایش داشت؛ او میخواست پیامهایش به شکل پچپچ به گوش مخاطب برسند نه به شکل فریاد.
تصاویر Edith Sitwell و Ottoline Morrell بر روی مودبرد این کالکشن گویای این بود که این دو بانو برای این مجموعه الهام بخش اردم بودند. حوالی اوایل و اواسط قرن 20، این خانمهای قد بلند چه به لحاظ شخصیت و چه به لحاظ پوشش و جسارت استایل کردن، مورد توجه اردم قرار گرفتند. اردم تلاش کرده بود رویکرد مستقل و قدرتمند این دو را در مجموعهاش به تصویر بکشد. او میگوید: هر دو زن خارج از زمان، زندگی میکردند؛ اوتولین مورل در دهه 1930 لباس ادواردی میپوشید و ادیت سیتول لباس قرون وسطایی. آنها از نظر زمان و مکان جابهجا و بیربط بودند.
ظاهر لباسها با پارچههای زیبا و کار شده در عین سادگی، بسیار چشمگیر هستند. این برند که طبق گزارش Companies House (ثبت رسمی مشاغل انگلستان) بنابر گردش مالی، جزو کمپانیهای سودآور بود در ادامهی راهش گویی مشتریان پولدار اما با اصالت سلطنتی انگیلیسی را هدف گرفته است. لباسها اکثرا بر خلاف برخی دیگر از برندها، پوشیده با یقههای بسته به همراه پارچههای گلدار لطیف که حس امید بهاری را انتقال میداد مشاهده شد. البته که با توجه به پارچههای توری و برودری دوزی در کالکشن بهار و تابستان 2022 اردم، به اندازهی کافی لطافت زنانه را به مخاطب القا میکرد.
Edward Crutchley و حضور آن در هفته مد لندن
کالکشن بهار و تابستان 2022 ادوارد کروچلی از دل قرن 18 به نمایش در آمده بود. حتی موضوع و پیامش را از همان تاریخ انتخاب کرده بود. اولین لوکی که به صحنه آمد خود حدیث مفصلی بود از این نمایش؛ مدل مردی در لباسی به سبک و پارچهی اشرافی قرن 18؛ ظاهری که تا قبل از این برای زنان بیشتر تدارک دیده میشد.
اگر به دنبال پیام و استیتمنت این شو باشیم میتوانیم آزادی گروههای مختلف از جمله اعضای الجیبیتی را مد نظر قرار دهیم که حتی در سالهای اولیه قرن 18 نیز در لندن آزادی عمل داشتهاند. فرهنگ این شهر از قدیم به گونهای بوده که پذیرای تغییرات اساسی بوده و اکنون نیز هست. پس هفتهی مد لندن برای کروچلی موقعیت مناسبی برای بیان افکارش است. او جنسیت خاصی مدنظرش نیست و فقط طراحی میکند و مشتری چه مرد چه زن متناسب با نیازش انتخاب میکند.
سابقهی کاری که ادوارد در لویی ویتون و دیور دارد در انتخاب پارچههای ژاکارد این مجموعه خود نمایی میکرد. تعداد لوکهای این مجموعه کم بود و در پالت رنگی مشکی، طلایی و سبز ارائه شد.
Victoria Beckham و کالکشن بهار و تابستان 2022 او در هفتهی مد لندن
با دیدن لوکهای هفتهی مد لندن و کالکشن بهار و تابستان 2022 ویکتوریا بکهام ، اولین حس که به ذهن مخاطب القا میشود، سبکی مسکولین است. هرچند که در مجموعههای قبلی آن، خیاطیهای مردانه نیز مشاهده میشد و جزئی از دی ان ای این برند محسوب میشود. اما اینبار به شکل مستقیمی این شاخصهی برند را به تصویر کشیده است. علت این امر دیوید بکهام است که در این مجموعه نقشی فراتر از همسر برای این طراح ایفا کرده است و به عنوان میوز در این مجموعه معرفی شده است.
بر ما پنهان نیست که سبک پوششی این فوتبالیست مشهور مورد تایید بسیاری از مردم است. خیلی از زنان علاقه دارند در مواردی خاص مثل سفر لباس پارنتر خودشان را نیز بپوشند. تجسم کنید در سفر ساحلی بر روی لباس شنا و یا اسلیپ درس خود پیراهن مردانهای را بپوشید، در عین راحتی ظاهری بسیار زیبایی نیز خواهید داشت. این در واقع پیشنهاد ویکتوریا است که در تکمیل آن میگوید میتوانید حتی پایین همین پیراهن مردانه را در شلوارتان کنید و بجای اکسسوریهای روزانه و سابق خودتان یک اکسسوری درشت و مردانه انتخاب کنید.
همهی این ایدهها از آنجایی در سر این طراح نقش بست که در سفر تمایل داشت بیشتر لباسهای دیود بهکام را بپوشد و در نهایت به ایدهی کمد مشترک برای یک زوج رسید. در این کالکشن سادگی و راحتی حرف اول را میزند اما حس زنانگی از آن دریغ نشده است. مثلا پیراهنهای بلند از روبهرو کاملا ساده و راحت به نظر میآید اما در قسمت پشت با برهنگی تا قسمت کمر جذابیت خاصی را نشان میدهد.