|
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

با مد روز بودن یا زنده ماندن !؟ مسئله این است.

پرستو نباتی
23 دسامبر 2018
موضوعاتی که به آن می‌پردازیم

مد پایدار، امروزه مد Fashion به يك تجارت بزرگ و پيچيده تبديل شده كه سالانه چيزي بيش از يك تريليون دلار را به خود اختصاص می‌دهد، در واقع صنعت مد يكي از بزرگترين كسب و كارهای لوكس جهان است كه در كنار تمام زرق و برقش يك واقعيت تاريك وجود دارد و آن اينكه دومين صنعت بزرگ آلوده كننده‌ی محيط زيست، از لحاظ تولید حجم بالای دی اکسید کربن می‌باشد.
در كشورهای جهان اول، خريد به يك شيوه‌ی زندگي و يك علاقه‌ی هفتگی تبديل شده است كه سوخت اين مصرف گرايی از الگويی به نام فست فشن Fast Fashion دريافت می‌شود، الگويی ده ساله که بر پایه‌ی لباس‌های يك بار مصرف و دور انداختني است.

از مد پایدار Sustainable Fashionچه میدانید؟ از میزان تاثیر کمد لباستان بر روی کره زمین مطلع هستید؟

تکنولوژی و نوآوری، تاثیر آن در مد پایدار

مد پایدار

فست فشن يكی از مهم ترين مواردی كه در كشورهای در حال توسعه بايد مورد توجه قرار گيرد، مقوله‌ی دور ماندن از عرصه‌ی فست فشن است. چرا كه نمودار آن با تمامی ساختارهای مورد توجه جهانی شدن و دنيای پساصنعتی (Post ‏industrial) در تناقض است.
در صنعت مد، گروهی از مصرف‌كنندگان وجود دارند كه به دنبال پوشاك ارزان قيمت يك بار مصرف، اما مد روز هستند كه البته از طريقي می‌تواند در روند ساخت و توليد جريان‌های مد بسيار مفيد باشد وليكن متاسفانه روش توليد آن‌ها با محيط زيست چندان سازگار نيست.

مد پایدار

Eco Friendly، همراه مد پایدار در عصر حاضر

Eco Friendly يكي از بزرگ‌ترين چالش‌هايی كه صنعت مد امروزه با آن مواجه است چگونگي ايجاد لباس هايی ست كه علاوه بر تأمين نيازهای مصرف كننده، كمترين آسیب را داشته باشد. به عنوان مثال پلی استر (Polyester) و نايلون (Nylon) كه از مواد پتروشيمی ساخته می‌شود از نظر زيستی تجزيه‌پذير نيستند و طبيعت‌شان تجديدناپذير است. در حالی كه توليد هر دو آن‌ها نيازمند مقادير بالايی از انرژی است، اما در حال حاضر پلی‌استر بازيافت شده (Recycling) كه از محصولات پليمر پلاستيكی دور انداختنی توليد می‌شود به  عنوان انتخابی سبزتر شناخته شده است.

مد پایدار

توليدات پنبه و كتان مطابق قوانین پایداری

بايد اشاره كرد كه امروزه بيشتر گرايش به سمت توليدات پنبه و كتان ارگانيك (Organic) اختصاص يافته و تا حدودی، تعداد معدودی از كمپانی‌ها هستند كه اين اصل را رعايت كنند تا با كاهش استفاده از آب و كاهش توليد دی‌اكسيد كربن لباس‌هايی پاك، زيست دوست و با روشی بهتر توليد كنند.

ادعای کمپانی‌ها در مورد پایبندی به مد پایدار و سازگاری با محیط‌‌زیست

براي حفظ محيط زيستی در كنار رشد صنعت مد چه بايد كرد؟

شايد ابتدايی‌ترين نقش برندها، آگاهي بخشی و ايجاد انگيزه برای استفاده مجدد از پوشاک باشد.
ما می‌دانيم يكی از علت‌هايی كه محصولات را به سمت پايان طول عمر سوق می‌دهند از مد افتادن و كهنه شدن، جنبه‌ی زيبايی شناختی و فرهنگی آن است. پس برای اينكه با اين اتفاق كمتر مواجه شويم پيشنهاد ما استفاده از مينيمال استايل (Minimal) است كه غالبا پيرو اصول جمعی زيبايی شناسی ست و می‌تواند برای مدت طولانی‌تری قابل استفاده باشد.

رضايت مصرف كننده و همچنين طول عمر محصول

رضايت مصرف كننده و همچنين طول عمر محصول در زمان جایگزینی محصول تاثیرگذار است، اگر مصرف‌كننده از محصول رضايت عميق‌تری داشته باشد، قطعا كمتر به فكر جايگزين كردن محصولات می‌افتد كه باعث كاهش مصرف و کاهش دورریز می‌گردد. این دو شیوه از اصول اصلی محصولات برند سارک می‌باشند. در مرحله‌ی بعدی با هماهنگ‌سازی طراحی و الگو سازی می‌توان ١٠ تا ٢٠ درصد به كاهش زباله‌های غيرضروری پارچه كمک كرد، مفهوم طراحی با زباله صفر (Zero ‏waste) با هدف از بين بردن ضايعات پارچه شكل گرفته كه اگرچه داراي نام جديدي ست اما ايده‌اي‌ست همواره قديمی.

نگاهی عمیق‌تر به مبحث پایداری در فشن در مطلب صنعت مد و مد پایدار

همکاری برندها در راستای قدم گذاشتن در مد پایدار

شركتی آلمانی با نام اختصاری Levi’s در واقع ارائه دهنده‌ی راه حل جهانی برای جمع‌آوری، استفاده‌ی مجدد و بازيافت پارچه‌های مورد استفاده است. اين شركت سالانه هزاران تن پارچه و لباس كهنه را پردازش و بازيافت می‌كند و بسياری از برندهای معتبر لباس مانند Adidas ،H&M Puma و C&A نيز با اين شركت همكاری‌ می‌كنند.

چرا نباید لباس ارزان خرید؟
ادامه مطلب

مد پایدار در ایران

در ايران نيز زمينه‌های ايجاد فرهنگ برای توليد سالم و حفظ محيط زيست تا حدودی شكل گرفته است، ما در سارک علاوه بر استفاده از الياف طبيعی در زمينه‌ی توليد و طراحی الگوها، از بهترین چيدمان برای کاهش هدر رفت پارچه استفاده می‌كنیم، تا از توليد بی‌رويه‌ی زباله جلوگيری كند و همچنين در فكر ايجاد اكسسوری‌هایی پارچه‌ای از اضافات پارچه‌هاست تا بتواند تاثیر بيشتری بر سبک و استايل فردی زندگی شما داشته باشد.

مد پایدار در ایران

تولید بر پایه بازیافت

Clothing Recyclingیا‏ تولید بر پایه بازيافت و جداسازی قطعات پوشاك دو رويكرد مربوط به هم هستند، كه برای ترويج استفاده‌ی مجدد از محصولاتی است كه از كاربرد چسب و مواد مركب اجتناب می‌كند.
امروزه يكی از موارد فنی محدود و كند کننده‌ی عمليات بازيافت نساجی، تنوع مواد و استفاده ي گسترده از فيبر مخلوط شده است ، براي همين شركت هاي مربوطه، توليد كنندگان را تشويق مي كنند تا از پارچه هاي سفيد و رنگ روشن استفاده كنند كه رنگرزی مجدد آن ها آسان باشد.

تأثیرات نساجی و صنعت پوشاک بر محیط زیست

مد پایدار در ایران

تولید و صادرات پوشاک

جالب است بدانيم با وجود اينكه اكثر مراكز پوشاك دنيا در ايالات متحده واقع شده‌اند بيش از ٦٠درصد لباس‌های دنيا در كشورهای در حال توسعه توليد می‌شوند و آسيا بزرگترين صادركننده‌ی لباس شناخته شده كه بيش از ٣٢درصد كل تقاضای دنيا را تأمين می‌كند، چين در دنيا نخستين توليد كننده و تأمين كننده‌ی لباس است و نزديك به ١٣درصد از كل صادرات دنيا را در دست دارد.
ما در مجله سارک با شعار تن پوشی همرنگ طبیعت به طور مستمر آموزش‌ها و اطلاعات به روز در زمینه مد پایدار و آنچه برندها در این زمینه انجام می‌دهند را، در اختیار شما می‌گذاریم.

آیا برند مورد علاقه‌تان به طبیعت احترام می‌گذارد؟
ادامه مطلب

همراه ما باشید…

راه‌های مبارزه‌ی دنیای مد با بحران آلودگی هوا در 2019

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه‌ی حقوق مادی و معنوی مالکیت مطالب منتشر شده بر عهده‌ی مجله‌ی کمد سارک می‌باشد، هرگونه بازنشر بدون ذکر منبع و یا ارجاع در هر شبکه‌ی اجتماعی بدون کسب اجازه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

لینک‌های مفید
کمد سارک در شبکه‌های اجتماعی

Completing this form is to improve the content of the magazine.