|
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

انتظار شما از یک شال یا روسری با کیفیت چیست؟

مسعود طالاری
23 سپتامبر 2020
موضوعاتی که به آن می‌پردازیم

با یک گشت کوتاه در یک مرکز خرید می‌توان به چندین فروشگاه شال و روسری دسترسی پیدا کرد.
در تمامی این فروشگا‌ها تنوع زیادی از طرح و مدل شال و روسری با قیمت‌های مختلف قابل ارائه خواهند بود. اما برای مصرف‌کننده تنها طرح روسری مهم نبوده و انتظارات دیگری نیز از محصولی که خریداری می‌کند بی‌تردید خواهد داشت.

تردیدی نیست که کیفیت مهمترین شاخص پس از ظاهر جذاب یک محصول می‌تواند باشد که شاخص‌های مختلفی را دارا می‌باشد.
توجه به هر کدام از این نیاز‌ها و شاخص‌ها می‌تواند بر روی رضایت‌مندی مشتری در کوتاه‌مدت و همچنین در وفاداری او نسبت به یک برند خاص در بلند‌مدت تاثیر‌گذار باشد.

در این مطلب به بخشی از مهمترین نیازهای مصرف‌کنندگان روسری به صورت موردی اشاره شده است.

روسری و شال برند سارک
شال ساده پاییزه نگارین

انتظارات عمومی

روسری و شال به عنوان یکی از پرمصرف‌ترین اقلام کاربردی در مجموعه لباس‌های خانم‌ها می‌باشد.
به طور‌کلی برای هر نوع لباس می‌بایست دو فاکتور اساسی شامل نیاز ظاهری و نیاز راحتی همزمان با استفاده آن محصول در رابطه با مصرف کننده برطرف گردد.
در مورد شال و روسری هم در نظر داشتن این دو شاخص مهم حائز اهمیت می‌باشد. بنابراین جامه عمل پوشاندن به این نیاز ها منجر گردیده تا تولیدکنندگان فعال در این زمینه به خواص ظاهری و راحتی محصول تولیدی خودشان توجه خاص‌تری داشته باشند.

راحتی

فاکتور راحتی در هر خرید لباس مهم‌ترین شاخص در راستای انتخاب و استفاده مداوم از آن می باشد. این فاکتور مهم در رابطه با شال و روسری نیز بسیار قابل توجه است.
راحتی در روسری همچون تعریف اصلی آن در پوشاک زنانه است و در حقیقت یک وضعیت مطلوب روانی و تعادل فیزیکی بین بدن، لباس و محیط بیرون می‌باشد.

در این میان راحتی روانی به عنوان یکی از تقسیم‌بندی‌های مبحث راحتی از اهمیت خاص‌تری برخوردار بوده. تردیدی نیست که راحتی روانی با  آرامش فرد رابطه مستقیم خواهد داشت. بخشی از آرامش روانی هر فرد با پذیرفته شدن وی در جامعه صورت می‌گیرد و این موضوع برای خانم‌ها از ارزش بالایی برخوردار است.

اندازه‌گیری پارچه؛ بهترین جواب برای “چقدر پارچه نیاز دارم؟”

چرا که مقبولیت بخشی از حس خوبی است که برای هر فرد در میان می‌باشد. روسری یکی از بخش‌های لباس خانم‌ها بوده و بسیار مورد توجه هر بیننده قرار می‌گیرد و همزمان با گرفتن پیام‌های مثبت از طرف هر بیننده‌ای، میزان آرامش روانی فرد را افزایش چشم‌گیری خواهد داد. بنابراین توجه به این موضوع می‌تواند در جلب و رضایت‌مندی مشتری بسیار تاثیر‌گذار باشد.

شال زمستانی برند سارک
شال الیاف طبیعی پاییزه شبنم

تجمع بار الکتریکی (جرقه زدن)

یکی از معضلات عمومی در رابطه با لباس‌های روزمره ما بحث تجمع بار الکتریکی روی آن‌ها است.
به زبان ساده تجمع بار الکتریکی همان جرقه زدن لباس و یا چسبیدن پارچه لباس به یکدیگر است. روسری هم از این مشکل مستثنا نبوده و همزمان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نسبت به این موضوع گلایه‌مند هستند.

معنی علائم شستشوی روی لباس چیست؟
ادامه مطلب

این مشکل بیشتر در رابطه با دسته روسری‌های تولید شده از الیاف پلی استر دیده می‌شود و در رابطه با انواع جنس پنبه‌ای دیده نمی‌شود.
سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که فرق این دو جنسیت چیست که در یک مورد روسری مشکل وجود دارد و در دیگری خیر؟
پاسخ در طبیعی و مصنوعی بودن جنس این دو نوع روسری می‌باشد. به طور کلی و به زبان ساده وجود رطوبت (آب) می‌تواند باعث کاهش این مشکل شود. روسری‌های از جنس پلی‌استر از آنجا که ماهیت الیافی آن جذب رطوبت بسیار ناچیزی دارند لذا هیچ‌گونه رطوبتی در میان منافذ و ماهیت الیاف وجود نخواهد داشت، این در حالی است که در انواع جنس پنبه‌ای جذب رطوبت بالا بوده و این جذب رطوبت مانع از تجمع بار الکتریکی بر روی آن خواهد شد.

مقاومت در برابر چروک

یکی از مواردی که مشتریان روسری در هنگام خرید به آن توجه ویژه‌ای دارند میزان چروک‌پذیری پارچه روسری است. تردیدی نیست که چروک شدن یک بخش جدا نشدنی از پارچه مورد مصرف در صنعت پوشاک است.

بسیاری از خانم‌ها هنگام خرید شال و روسری بیشتر به دنبال پارچه‌هایی هستند که تراکم پارچه بالاتری داشته باشد تا کمتر چروک شود.
اما باید بدانیم تراکم بالاتر پارچه شال و روسری دلیل قانع‌کننده‌ای برای مقاومت در برابر چروک شدگی نخواهد بود.
اینجا سوالی که پیش می‌آید این است که پس راه‌کار چیست؟ در جواب باید گفت شاخص‌های فنی مختلفی برای تست میزان چروک‌پذیری پارچه وجود دارد که بسیاری از آن ها هنگام خرید نمی‌تواند به ما کمک‌رسان باشد.
از این رو تنها کافیست گوشه‌ای از پارچه شال یا روسری را کمی با دست فشرده کنیم و بعد رها کنیم، میزان خطوطی که با این تست روی پارچه ایجاد می‌شود می‌تواند راهنمای بسیار خوبی در انتخاب بهترین گزینه باشد.

چیدمان شال پاییزه برند سارک
شال پاییزه نگارین برند سارک

گلوله شدن سطح پارچه

پرز شدن سطح روسری از آن دسته اتفاقاتی است که باعث می‌شود که مصرف‌کننده دیگر نتواند از محصول خود استفاده کند. این اتفاق ناخوشایند به واسطه یک سری گلوله‌های الیافی است که در سطح پارچه به وجود می‌آیند.

لباس یقه قایقی یا آف‌ شولدر (off-the-shoulder) چیست؟
ادامه مطلب

گلوله‌های الیافی تنها در روسری‌هایی اتفاق می‌افتد که پارچه آن‌ها از نخ اسپان بافته شده باشند. علت این مشکل نیز به واسطه سایشی است که به طور مداوم بر روی سطح روسری اعمال می‌گردد.
در اثر ساییده شدن مداوم سطح پارچه، الیاف موجود در سطح به صورت گلوله های کوچکی به دور یکدیگر می‌پیچند و ظاهر پارچه را به شکل ناخوشایند تبدیل می‌کنند.

کدام شوینده لباسشویی بهتر کار می‌کند؟

رفع این مشکل تنها به دست تولید کنندگان پارچه و همچنین تولید‌کنندگان شال و روسری قابل انجام است و در بسیاری موارد هنگام خرید با چشم و لمس نمی‌توان این معضل بزرگ را پیش‌بینی کرد.

سر خوردن شال و روسری از روی سر

همان‌طور که می‌دانیم از پارچه‌های مختلف با جنس و بافت متفاوت در تولید شال و روسری استفاده می‌شود. هر کدام از انواع پارچه‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارا می‌باشند. اما موردی که در این بخش قصد اشاره به آن را داریم مشکل سر خوردن روسری یا شال از روی سر می‌باشد.

روسری‌های تولید شده از پارچه‌های با بافت ساتن بیشترین مشکل را برای خانم‌ها معمولا ایجاد می‌نماید. در این نوع پارچه نخ‌های تار و پود در کمترین مقدار ممکن زیر و روی یکدیگر رفته‌اند. این باعث می‌شود پارچه تولید شده با بافت ساتن ظاهری شفاف و زیردستی لطیف‌تر نسبت به انواع بافت دیگر پارچه داشته باشند.
معمولا از این نوع خاص پارچه برای تولید روسری‌های اغلب مجلسی استفاده می‌شود. لطافت و انعطاف‌پذیری از مزایای این پارچه‌ها به حساب می‌آید اما  از معایب روسری‌های تولید شده با بافت ساتن می‌توان به لیز بودن و سُر خوردن آن در زمان استفاده یاد کرد.

راهنمای خرید کلاه متناسب با فرم صورت
ادامه مطلب
شال سبک تابستان
شال اسپرت و سبک تابستانی

شفافیت رنگی

تمامی انواع شال و روسری موجود در بازار از پارچه‌هایی تولید شده است که این پارچه ها از دو نوع خاص نخ بافته شده‌اند. پارچه‌های تولید شده از نخ‌های اسپان و پارچه‌های تولید شده از نخ‌های فیلامنتی دو نوع اصلی پارچه در تولید شال و روسری می‌باشند.
پارچه‌های تولید شده از این دو نوع خاص نخ بر اساس رفتاری که همزمان با جریان تولید و نیز هنگام مصرف از خود نمایش می‌دهند باعث پدیدار شدن شاخص‌های مثبت و منفی در ساختار محصول نهایی خواهند شد.

در نگاه ساده پارچه‌های تولید شده از نخ های اسپان یک حالت پرزی شکل روی سطح‌شان دارند. این حالت پرزی، به واسطه الیاف کوتاهی است که بر روی سطح نخ‌های اسپان وجود دارند.
پرزهای سطح این نوع پارچه‌ها باعث می‌شود محصول نهایی پس از فرایند چاپ و تکمیل ظاهری با شفافیت پایین‌تر داشته باشند.
این ظاهر غیر شفاف دقیقا به دلیل نوع رنگ‌پذیری الیاف پرزی و همچنین به واسطه بازتابش نوری است که توسط پرزها به صورت نامتقارن منعکس می‌کنند. اما یادمان نرود که همین پرزها باعث ایجاد حس نرمی و لطافت نیز برای مصرف‌کننده می‌گردد.

 اما در مورد پارچه‌های تولیدی با نخ های فیلامنت ماجرا کاملا متفاوت است. محصول چاپ شده یا محصول نهایی ظاهری کاملا یک دست و شفاف دارند. این شفافیت منجر می‌گردد خانم‌ها هنگام خرید توجه خاص‌تری نسبت به این دسته محصول داشته باشند و الویت بالاتری را برای انتخاب این دسته روسری قرار دهند.
این شفافیت رنگی در ظاهر اما معضلاتی نیز با خود به همراه دارد که در قسمت قبلی (سر بودن) به آن اشاره داشتیم. پارچه‌های تولید شده از این نوع نخ مشکل بزرگی که دارند به خاطر اصطکاک کمتری که با سطح مو ایجاد می‌کنند قابلیت سر‌خوردگی بیشتری دارند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه‌ی حقوق مادی و معنوی مالکیت مطالب منتشر شده بر عهده‌ی مجله‌ی کمد سارک می‌باشد، هرگونه بازنشر بدون ذکر منبع و یا ارجاع در هر شبکه‌ی اجتماعی بدون کسب اجازه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

لینک‌های مفید
کمد سارک در شبکه‌های اجتماعی

Completing this form is to improve the content of the magazine.