کالکشن‌های کروز 2022؛ فصلی پس از نگرانی‌های کرونا

بهار اسماعیل پور
3 جولای 2021
موضوعاتی که به آن می‌پردازیم

کووید 19، ویروسی که دغدغه‌ی اصلی جهان در طی این دو سال بود و همه‌ی مشاغل و بیزینس‌ها را تحت شعاع خودش قرار داد. صنعت فشن نیز از این قاعده مستثنی نبود و به شکل چشمگیری سرعت رشدش در این مدت کاهش پیدا کرد. برخی از برندهای مد و فشن، مجموعه‌های PRE-FALL و کروز خودشان را از تقویم سالانه‌ی ‌مد و رویدادهای مهم دنیای مد حذف کردند و از حمایت محیط زیست حرف به میان آوردند که باید سرعت چرخه‌ی مد را کم کنیم و از مصرف‌گرایی فاصله بگیریم. اما من به شخصه معتقدم این حرف‌ها بیشتر شبیه شعار‌های تبلیغاتی بود و در پس پرده در تلاش بودند که فشار اقتصادی را در این دوران رکود از قسمت مالی مجموعه‌های خودشان بردارند. همانطور که ویکتوریا سکرت با خداحافظی از فرشتگانش، با رویکرد جدیدی به استراتژی‌های خودش می‌پردازد.

حالا که اکثر مردم جهان در حال انجام واکسیناسیون هستند امید به گردش و سفرهای تفریح در بین جوامع زیاد شده است. بنابراین با احتمال افزایش مسافرت‌های دریایی، کالکشن‌های کروز بار دیگر رونق پیدا کرده‌اند و انصافا نیز برندهای معتبر، مجموعه‌های جذاب و دیدنی را با توجه به تغییرات روحی مخاطبینشان ارائه داده‌اند. در ادامه به بررسی کالکشن‌های کروز 2022 می‌پردازیم. با ما در کمد سارک همراه باشید.

کالکشن کروز 2022 Dior

یک الهه‌ی یونانی را با لباس حریر ظریف سفید، تصور کنید که یک کتانی سفید_طلایی به سبک فیوچراستیک به پا کرده است و خود را برای تعطیلات تابستانی آماده می‌کند! با این تجسم چه حسی به شما القا شد؟ برای من لطافت حریر با حالت راحتی کتانی، هم حس آزادی هم حس جسارت را تداعی می‌کند.
 مجموعه‌ی کروز 2022 برند دیور که بعد از این دوران پاندمیک با حضور مهمان‌هایی سرشناس در ورزشگاه پاناتینایکو آتن، به نمایش گذاشته شد، مملو از این الهه‌های مدرن و جسور بود. البته که مجموعه‌های کروز اغلب این حس آزادی و راحتی را بنا بر کاربردی بودنشان حفظ می‌کنند. اما Maria Grazia Chiuri (کریتیو دایرکتور برند دیور) با عقاید فمنیستی و ارادتی که به الهه‌های اساطیری یونان باستان دارد، این بار کمی از چاشنی لباس ورزشی استفاده کرد تا نوع جدید قدرت الهه‌های یونان را به تصویر بکشد.

کالکشن کروز 2022 Dior، ظرافت کوتور و شمایل لباس ورزشی

هرچند که این استایل ورزشی تحت الشعاع دوران قرنطینه نیز بود به این دلیل که ماریا حس قدرت و آزادی خود را با ورزش پیلاتس در خانه زنده نگه می‌داشت. ماریا در این مجموعه در تلاش بود که بین لباس‌هایی با ظرافت کوتور و شمایل لباس ورزشی پلی ایجاد کند. بنابراین علاوه بر اضافه کردن کفش‌های کتانی به این مجموعه، سیلوئت‌های آزاد را انتخاب کرد که حس راحتی و رهایی را بیشتر به مشتریانش بدهد. وقتی به برش‌های این مجموعه نگاه می‌کنیم در پس آن گویا اعتراضی به کت Bar کریستین دیور وجود دارد که در آن زمان تاکیدی بر اندام ساعت شنی می‌کرد و باعث محدودیت حرکتی می‌شد. البته که در برخی از همین لوک‌ها با استفاده از کمربند تاکید بر کمر شده بود اما لختی پارچه‌ها همچنان تاکیدی بر آزادی داشتند.

جشن ۱۰۰ سالگی گوچی

کالکشن کروز 2022 Louis Vuitton

Nicolas Ghesquière این‌بار برای مجموعه‌ی کروز 2022، برند لویی ویتون دروازه‌ سرخ در Cergy، حومه شمال غربی پاریس را برای مکان نمایش انتخاب کرد. این پل عابر روی آب، توسط Dani Karavan  طراحی شده و محلی برای جذب توریست‌های این منطقه است. در فضای چهارچوب رنگ قرمز پل، مدل‌هایی با لباس‌های غرق در رنگ‌های شارپ و شاد وارد صحنه شدند. زیبایی و جزئیات این مجموعه چنان زیاد است که می‌توان هر لوک را به شکل جداگانه تحلیل و بررسی کرد. در لحظات ابتدایی فشن شو ما لوک‌هایی را می‌دیدیم که گویا سلیقه‌ی جوانان را هدف قرار داده بود.

همه چیز در مورد فشن تور ERAS
ادامه مطلب

پیراهن‌های کوتاه با دامن Bubble در رنگ‌های تند. بعد از آن توجه مخاطبین به سمت چاپ پارچه‌ی دیگر لوک‌ها جلب می‌شد. تلفیق فضای کهکشانی و اجرام آسمانی با زمین‌های ورزشی مثل والیبال و بسکتبال، چرایی هم‌نشینی دو موضوعی که کمترین ارتباط را باهم دارند، سوال‌هایی را در ذهن بیننده ایجاد می‌کند. بعد از آن به لباس‌هایی می‌رسیم که با برش‌های مورب و سرشانه‌های بیرون زده تاکید دوچندان به سیلوئت مثلث وارونه می‌کردند و شاید نقطه‌ی اوج این مجموعه بودند.  

اما با این حال نمی‌شود دامن‌های کوتاه مدادی و شلوار را به همراه پیراهن‌ها در بین این لوک‌های زیبا نادیده بگیریم چرا که علاوه بر زیبایی و ظرافت همچنان پیام قدرت را با ساختار سرشانه‌‌ها به مخاطب القا می‌کرد. در این لوک‌ها، جلو پیراهن‌های حریر به داخل دامن رفته و ظاهر جدیدی را به نمایش گذاشته بود. در کالکشن کروز 2022 این برند، فرم بوت‌های بلند و برش‌های مثلثی مهر تاییدی بر ساختار سبک فوتوریستی این مجموعه بود.

کالکشن کروز 2022 Oscar delarenta

اگر مراسم گرمی امسال رو دیده باشید قطعا تصویر لباس کوتاه تیلور سوئیفت که پوشیده از گل‌های برجسته بود، در ذهن شما حک شده است. این لباس متعلق به کالکشن پاییز 2021 Oscar de la Renta بود و تیلور به عنوان اولین زنی که 3 بار جایزه‌ی بهترین آلبوم سال را از آن خودش کرد، این لباس را پوشید. امضای این لباس با گل‌های برجسته، راه خودشان را در کالشن ریزورت 2022 این برند با شیوه‌ی جدید باز کردند. لورا کیم و فرناندو گارسیا مدیران خلاقیت این برند، تصمیم گرفتند در این کالکشن پیش از فصل بهار 2022، مجموعه‌ای متنوع از مدل‌های لباس را با تم گل‌های بهاری به نمایش بگذارند.

بخشی از لباس‌ها با حس سورئالیستی، تصاویر چشم انداز‌هایی که معمارش Miranda Brooks بود را نشان می‌داد که بر روی پارچه‌های ابریشمی چاپ شده بودند. بخش دیگر لباس‌ها مثل کت‌های تویید زرد رنگ، با الهام از اثر هنری صخره‌های رنگی Ugo Rondinone خلق شده بودند. تنوع و تضاد استایل و سیلوئت در این مجموعه، جذاب و سوال برانگیز بود. مثل هم نشینی یک لوک با یک بافت رنگین کمانی، شلوار گشاد پلازو و کفش کتانی در کنار یک لباس کوکتل یا لوک رسمی که حتی مناسب مراسم‌های عصر فرش قرمز هم هست، تضاد تصویری زیبایی را انتقال می‌داد.

البته با توجه به اینکه این مجموعه در ماه‌های اکتبر و نوامبر وارد بازار می‌شود و مصادف با ایونت‌های مطرح جهانی است، این تضاد استایل خیلی هوشمندانه در نظر گرفته شده. برخی لباس‌های این مجموعه برای همین مشتریانی است که به فرش قرمز‌های مراسم مختلف مثل جشنواره‌ی کن دعوت می‌شوند و برخی دیگر لباس‌ها برای مشتریانی است که نیاز به لباس‌های راحت و زیبا برای مسافرت‌های تفریحی خودشان دارند.

کالکشن کروز 2022 Zimmermann

وقتی اسم برند لاکژری استرالیایی Zimmermann را می‌شنوم ناخودآگاه لباس‌های راحت و شیک بانوان سلطنتی برایم تداعی می‌شود. برندی که با تمام فراز‌ و نشیب‌های دوران پاندمیک کنار آمد و در مجموعه‌‌های این دوران سخت، تفاوتی با کالکشن‌های قبلی خودش قائل نشد.
با توجه به اینکه احساس شادی و خوش‌بینی، ستون‌های اصلی این برند است اما اکنون بیش از هر زمان دیگر امید به گذر کردن از دوران همه‌ گیری کووید 19 بین مخاطبین برند Zimmermann  به وجود آمده است. پس حس نیاز به یک سفر دریایی و خاطره سازی نیز در بین آنها بیشتر شده است.

 بنابراین Nicky Zimmermann بنیان گذار اصلی، برای مجموعه‌ی کروز 2022 این برند، تصمیم گرفت از خاطرات شیرین دوران سفر و استراحت الهام بگیرد؛ چیزی که حتی بعد از پایان یک سفر در ذهن شما باعث لبخند عمیق بر لبانتان شود. در این دوران پاندمیک برای اینکه ذهن به یک قلمرو جدید فکری برسد نیاز به رویاپردازی، سفر، مطالعه، هنر، سرگرمی و مدیتیشن دارد و این مجموعه دقیقا همین است؛ چیزی که فرد را از سختی زندگی منحرف می‌‌کند.

Michael Kors، چهل سالگی برند این ستاره‌ی آمریکایی

بازگشت به دهه 1950 در کالکشن کروز 2022 Zimmermann

ایده خاطرات باعث شد تا Zimmermann به دهه 1950 برگردد، جایی‌ که او با پوسترهای تبلیغاتی مسافرتی توسط جیمز نورث فیلد (گرافیست استرالیایی) روبرو شد. پوستر‌هایی که زیبایی‌های سواحل استرالیا و مکان‌های تفریحی این قاره‌ی زیبا را به تصویر کشیده است. همین تصاویر بر ابریشم‌های لطیف چاپ شد و بر تن مدل‌های این مجموعه رفت. همچنین تاکید بر کمر مدل‌ها نیز الهام گرفته از سیلوئت‌های همین دهه‌ است.

هفته مد مردانه میلان، بهار و تابستان ۲۰۲۵
ادامه مطلب

این کالکشن یک مجموعه واقعی ریزورت است و تمام آنچه شما برای یک مسافرت گرمسیری نیاز دارید را با تاکید بر لباس‌های ساحلی در اختیارتان قرار می‌دهد. وقتی به مناطق گرم سفر می‌کنیم هیچ چیز بهتر از لباس‌های گشاد نیست پس در کنار پیراهن‌های زیبا، شلوارها‌ی فاق بلند و دمپا گشاد و شلوارهای پلازو را نیز در این مجموعه مشاهده می‌کنیم. گل‌های برجسته  در کنار پالت رنگی زیبای غروب آفتاب، حس سرزندگی بیشتری را به این مجموعه می‌داد. در استایل لوک‌های این مجموعه از لاین لباس‌های شنای این برند نیز استفاده شده است.

کالکشن کروز 2022 Elie Saab

بی شک اسم الی صعب مترادف بی برو برگشت برای کلمه‌ی glamour است. کلمه‌‌ای که در عین زرق و برق، جذابیت و فریبندگی چیزی را نیز بیان می‌کند. این دقیقا توصیفی است که برای لباس‌های این برند لبنانی کفایت می‌کند. شاید بخش درخشش و جلوه‌ی آن، ریشه در فرهنگ و تمدن جغرافیایی این برند داشته باشد و به مراتب لباس‌هایی که بسیار مجلل و در خور مراسم‌های رسمی و موقعیت‌های خاص است در این خانه‌ی مد بیشتر دیده شود.

اما چیزی که در کالکشن‌های اخیر این برند مشهود است تلاش روز افزونی الی صعب است که در کنار لباس‌های پرزرق و برقش، لباس‌های روزمره و مناسب موقعیت‌های مختلف غیررسمی را نیز در بین مخاطبینش جا بیاندازد. چرا که تمایل به سادگی و مینیمالیسم در بین افراد و بانوان جوان روز به روز افزایش پیدا می‌کند.

بررسب جزئیات در کالکشن کروز 2022 الی صعب

در مجموعه‌ی کروز 2022 الی صعب، در ابتدا با لوک‌های زیبا و مونوکروم رو به رو می‌شویم که با پارچه‌های لخت و روان حس آزادی را به بیننده می‌دهد. پیراهن‌هایی با چاک بلند تا روی ران پا در رنگ‌های درخشان قرمز، آبی و زرد. بعد از آن، تلاشی که ذکر کردیم را در قالب لوکی با استایل اسپرت می‌بینیم. شلوار گشاد، از آیتم‌هایی است که حتی در مجموعه‌های کوتور الی صعب می‌بینیم اما این‌بار باخط پهن سفید کنار شلوار و کلاه بیس بال کاملا حس متفاوتی را در این مجموعه تجربه می‌کنیم. حس اسپرت بودن تنها مکالمه‌‌ای بود که بین این لوک و بیننده رد و بدل می‌شد.

در این مجموعه با وجود اینکه به نسبت قبل، لباس‌های کارشده کمتر وجود داشت. اما همچنان اپلیکه‌های ظریف و کارشده در برخی از لباس‌ها دیده می‌شد. پس از مجموعه‌ی پاییز زمستان 2021/2022 الی صعب که لوک‌های سیاه و سفید، بسیار خودنمایی کردند این‌بار نیز لوک‌های سرتا پا سفید و مشکی خیلی زیبا به چشم آمدند. این لوک‌ها که برخی از آن‌ها تا حدی برگرفته از لباس‌های دریا نوردان بود، با دکمه‌ها و کمربند‌های مونوگرام الی صعب تزیین شده بودند و در واقع مونوگرام این طراح  این‌بار بر روی دکمه‌ها، کمربند و کیف‌ها امضای شاخص او بود.

کمپین The North Face Gucci؛همکاری دو برند آمریکایی و ایتالیایی

جرمی اسکات و کارگردانی موزیک ویدئو جدیدش

وقتی اسم از جرمی اسکات به میان می‌آید و بحث کالکشن‌های جدیدش می‌شود اولین سوال در ذهنم این است تم این کالکشنش چیست؟ یکی از جذاب‌ترین بخش‌ فشن‌شوهای جرمی اسکات همین انتخاب موضوع است؛ چیزی که این طراح نابغه برایش بسیار زمان می‌گذارد. اینکه یک مرجع و ایده‌ی اصلی وجود داشته باشد، کار را برای او مهیج‌تر می‌کند. حال این مرجع خواه یک سبک مثل سبک روکوکو باشد (کالکشن FALL 2020) یا عروسک‌های خیمه شب بازی (کالکشنSPRING 2021  که قبلا در کمد بررسی کردیم)، برای او فرقی ندارد.

هفته مد مردانه پاریس پاییز و زمستان 2024/2025  
ادامه مطلب

 آخرین نمایش او با الهام از شکوه صنعت فیلم‌سازی هالیوود قبل جنگ جهانی دوم و مستقیما از فیلم “The women” بود. این موضوع آنقدر برای جرمی جذاب بود که آن را به شکل دیگری در قالب یک موزیک ویدیو برای کالکشن ریزورت 2022 برند ماسکینو استفاده کرد. به گفته‌ی او مجموعه‌ی اخیرش به اسم “Lighting Strikes” ، همه‌‌‌‌ی آن چیزی است که در مورد آواز و رقص است.

تلاقی استایل و فشن با سینما در موزیک ویدئو جرمی اسکات

تلاقی استایل و فشن با سینما، از معدود مواردی است که جرمی را به وجد می‌آورد. او در استیتمنت این کالکشن گفت: “من می‌خواستم از هیجان، جذابیت و همه‌ی نمایش‌های موزیکال قدیمی هالیوود استفاده کنم و از آنها به عنوان وسیله‌ای برای نمایش این مجموعه بهره بگیرم.”

مجموعه‌ی ریزورت 2022 ماسکینو در Universal Studios فیلم برداری شد و میوز اصلی در این موزیک ویدئو کسی نیست جز Karen Elson که در مجموعه‌ی Jungle Red این برند نیز حضور پررنگی داشت. این مدل انگلیسی که خواننده هم است با مشورت گرفتن از جرمی اسکات برای کاور آهنگش موجب جرقه‌ی ایده‌ی این موزیک ویدئو شد تا در این قالب، مجموعه‌ی ریزوت و کالکشن مردانه‌ی ماسکینو نیز به شیوه‌ی خلاقانه به نمایش گذاشته شود. از این به بعد اسکات را فقط به عنوان کارگردان کالکشن نمی‌شناسیم، بلکه به عنوان کارگردان هنری نیز در این ویدئو نقش ایفا می‌کند.

بررسی موزیک ویدئو جرمی اسکات

Elson خودش در نقش یک پیشخدمت در کافه رستوران jukebox کار می‌کند که با پلی شدن آهنگی به رویا می‌رود. لباسی رنگی Elson با امضای ماسکینو به همرا دیگر لباس کارکنان به سبک رترو و همچنین لباس مشتریان کافه همه از مجموعه ریزوت 2022 ماسکینو است. کاپشن‌های رنگی آقایان به همراه لوگو ماسکینو و دامن‌های کوتاه چین‌دار با بلوز‌های کشباف پشمی دخترانه، استایل دوران دبیرستان آمریکایی را تداعی می‌کند. در ادامه‌ی رویا و خیال این پیش خدمت، او را در آشپزخانه همراهی می‌کنیم که با دیگر همکارانش در لباس‌های پولکی و زرق و برق دار هستند. در این قسمت لباس‌هایی را می‌بینیم که  الهام گرفته از غذاهاییست که ممکن است در منو مشاهده کنیم و لباس همبرگر که یادآور لباس کتی پری در سال 2019 برای مراسم Met Gala است.

سپس در ادامه‌ی موزیک  ویدئو لباس‌های سه پیس را در رنگ‌های شارپ با پارچه‌های راه راه برای آقایان و خانم‌ها  و همچنین پیراهن‌های کوتاه با چاپ‌های مختلف برای رقصندگان را داریم. سرانجام  Elsonوارد سینما شد و با لباس چرمی در فضای بازی pinball قرار گرفت که خود این فضا حس نوستالژی بیشتری را به ما می‌داد. در این بخش پایانی، رقصندگانی با لباس‌های ساحلی و شنای طرح دار Elson   را همراهی می‌کنند.

ادامه ویدئوی را از طریق یوتیوب ببینید: موزیک ویدئو جرمی اسکات

اشتراک گذاری

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه‌ی حقوق مادی و معنوی مالکیت مطالب منتشر شده بر عهده‌ی مجله‌ی کمد سارک می‌باشد، هرگونه بازنشر بدون ذکر منبع و یا ارجاع در هر شبکه‌ی اجتماعی بدون کسب اجازه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

لینک‌های مفید
کمد سارک در شبکه‌های اجتماعی

Completing this form is to improve the content of the magazine.