آخرین قسمت مجموعهی تلویزیونی گیم اف ترونز (Game Of Thrones) یا همان بازی تاج و تخت که بسیار پر بیننده بود در 23 اردیبهشت (19 may 2019) از شبکه ” HBO ” پخش شد.
سریال گیم او ترونز روایتی خیال پردازی _ حماسی دارد، برگرفته از کتاب “ترانه یخ و آتش” است و تا کنون نامزد و برنده بسیاری از جوایز در بخشهای مختلف شده است. از جمله، جایزهی امی (Emmy) را برای طراح لباس این سریال میشل کلپتون (Michele Clapton) در سالهای 2012، 2014 و2016 در پی داشت است.
تلاش میشل کلپتون برای به نمایش گذاشتن لباسهایی که هر کدام جداگانه راوی بخشی از داستان سریال گات (GOT) بودند واقعا ستودنیست.
وظیفه اصلی او و تیمش ساخت لباسهایی است که در پس خود، مفهومی را دارند و با استفاده از جزئیات لباس حالت ذهنی کارکترها را بیان میکنند. برای مثال استایل و لباسهای سانسا استارک (Sansa Stark) که در تمام صحنهها به شکل نمادین، وفادار به نام خانوادگی خود بود.
سیر تحول لباس های شخصیت های اصلی گیم اف ترونز
روند تغییر لباسهای یک کارکتر بر اساس شرایط داستان، اوج خلاقیت و علم طراحی لباس این هنرمند را نشان میدهد. تغییراتی همچون لباسهای دنریس تارگرین (Daenerys Targaryen) که به کلیسی و سپس مادر اژدها تبدیل میشود و یا آریا استارک (Arya Stark) دختر بچهای معصوم که بعد از مرگ پدرش به یک جنگجوی انتقام جو مبدل شد.
در حالیکه لباس برخی از شخصیتها در طول داستان برای نشان دادن سیر تحولاتشان، تغییرات زیادی داشته است، ولی استایل لباس بعضی از شخصیتهای کلیدی، ثابت باقی ماندهاند، مثل جان اسنو (Jon Snow) با شنل پشمی و کرکی که در واقع جزیی از شخصیت او شده است و تغییر چشمگیری نکرده است.
اخیرا بازیگر کاراکتر جان اسنو، کیت هرینگتون (Kit Harington) در برنامه استفن کلبرت (stephen colbert) گفت: “شنل جان اسنو حداقل یک تن وزن دارد و همچنین بوی خیلی بدی میدهد. “او با خنده اضافه کرد: آنها (گروه لباس) هر سال، وزن این شنل را اضافه میکنند فقط بخاطر اینکه میشل کلپتون از بازیگران متنفر است و میخواهد ما را خسته کند و ما هرگز حاضر به اجرای دوبارهی این نمایش نیستیم.”
ولی قبلا درباره ی این موضوع میشل کلپتون گفته بود در فصلهای اولیه شنل جان اسنو سبکتر بود به دلیل اینکه مقام او در بین اعضای خانوادهاش کمتربود. ولی در فصلهای بعدی شنل او را به دلیل مسئولیتش سنگینتر و با ابهتتر کردیم تا قدرتی که در کارکترش لازم داشت را به او بدهیم تا به نمایش بگذارد.
تیم وسیع طراحی لباس در سریال گیم او ترونز
بازی تاج وتخت، راوی نبرد خشونت بار بین دودمانهای اشرافی است که برای به دست آوردن تخت آهنین تلاش میکنند و استایل جنگی منحصر به فردی دارند از این رو گروه طراحی لباس وسیعی را میطلبد.
میشل کلپتون یکبار تخمین زد که در هر فصل تقریبا 120 دست لباس برای شخصیتهای اصلی خلق کرده و تیمش در زمانهای مشخص حدود 70 تا 100 نفر بوده که اعضای این تیم متشکل از: چرم کاران، چاپگرها، برشکاران، زره سازان، فلزکاران، رنگرزها و جواهر سازان بوده است.
تیمی برای خراب کردن لباسها
در بسیاری از صحنهها شاهد گروه عظیمی از بردگان و افرادی هستیم که بر تن آنها از لباسهای مجلل خبری نیست و در عوض لباسهای مندرس و کهنه بر تن دارند. بر اساس سایت کلپتون گروهی برای خراب کردن لباسها وجود داشت که شامل نقاشان و بافندگان میشد. وظیفهی آنها خراب کردن و مرمت کردن لباسهای مشخص شده بود، تا آن لباسها ساییده شده و مندرس به چشم بیایند و حس واقع گرایانه را به مخاطب القا کند.
بافت پارچه در سریال گیم او ترونز برای لباسهای بازیگران
99 درصد لباسها در سایت گروه طراحی لباس ساخته میشدند. کلپتون میگوید ما در سایت خود هر چیزی که لازم باشد را داریم؛ از بافندهی پارچه تا سازندهی زرههای فلزی. او میگوید حتی برخی از پارچهها در دستگاهای بافندگی خودمان بافته شده و سپس روی آنها گلدوزی و قلاب دوزی شده است. بسیاری از لباسها به معنای واقعی از ابتدا ساخته شدهاند.
لازم به ذکر است که برخی از پارچهها با شرایط لوکیشن فیلمبرداری، تطبیقسازی و بافته شده است، برای مثال لباس گریجویها (Greyjoys) که از پارچههای سنگین آغشه به روغن ماهی بافته شده تا در برابر وزش بادهای سنگین مقاوم باشند.
استخوانهای حراجی در سایت eBay
در حالی که کلپتون مجموعه وسیعی از وسایل جانبی مثل سنگ، کریستال، پر، قطعات چرم و دانهها… را در طول سالها از دل طبیعت جمع آوری کرده بود و اغلب در طول ساخت لباسهای سریال گیم اف ترونز از مجموعه خودش استفاده زیادی کرد. ولی گاهی اوقات برای لباسهایی لازم بود به خارج از کلکسیونِ وسایل جانبی خودش نگاهی کند. مثل وقتی که زرهی پوشیده از استخوان را برای افراد قبیله Wildlings در آن سوی دیوار شمال طراحی کرد. خوشبختانه سایت eBay وجود داشت و کلپتون استخوانهای زیادی را از سایت حراجی انلاین خریداری کرد و سپس تیمش آنها را با رشتههای پلاستیکی و لاتکس قالب زدند و تکثیر کردند که وزن کمتری داشته باشند تا بازیگران در طی فیلمبرداری، آنها را راحتتر حمل کنند.
به هر طرف نگاه کنید یک پیام محرمانه خواهید دید
اگرچه در فصل های اخیر، ظاهر لباس ها نظامی شدند ولی در فصلهای اول گلدوزی های ظریفی بر روی لباسها به شکل روایت گونه به نمایش گذاشته می شد. از سال 2011 تا 2016 این گلدوزی های استادانه توسط میشل کارگر (Michele Carragher) که دوست و همکار قدیمی کلپتون است، انجام میگرفت. کلپتون در سال 2014 به هالیوود ریپورتر (hollywoodreporter)گفت :”این یک روش غیر متعارف برای گفتن داستان یک نفر است”
به طور مثال گلدوزیهای ظریف لباس عروس سانسا با ترییون، برای پیوند این دو خانواده است و در عین حال نماد خانواده لنستر بر پشت یقهی لباس سانسا استارک، تحت تسلط بودنش را نشان میدهد.
در لباس سرسی لنستر (Cersei Lannister) در همین مراسم عروسی ما شاهد گلدوزیهای شیر نشان بر روی قسمت بالای آستین هستیم که نماد لنسترها بود و ترکیبش با فرم یقهی و رنگ لباس، حاوی پیامی از جنس قدرت است.
برای مطالعه تحلیل طراحی لباس فیلمهای سطح یک جهان به دسته مد و سینما مراجعه کنید.
آیا این همه جزئیات در لباسها لازم است؟
وقتی که از کلپتون پرسیده شد، در حالی که ممکن است مردم در حین تماشا کردن فیلم جزئیات را از دست بدهند، آیا این همه ظریف کاری لازم است؟ او پاسخ داد: “این روزها مردم تلویزیون را بر روی پردههای نمایشی پروژکتور در ابعاد بزرگ تماشا میکنند و علاقهمندان به این سریال هر قسمت را چندین مرتبه میبینند و بعد از دیدن 3 یا 4 مرتبه آنها شروع به دیدن جزئیات میکنند به همین دلیل است که ما به جزئیات میپردازیم و این چیزی است که گیم اف ترونز را ویژه و خاص میکند.”
در مطلب بعدی به تحلیل لباس و شخصیتهای اصلی زن در سریال گیم او ترونز میپردازیم و جزییات برخی از این گلدوزیها رو بررسی میکنیم.
3 پاسخ
خیلی جالب و جذاب بود، مخصوصا اونایی که فکر میکنن طراح لباس کار خاصی انجام نمیده با این مطالب متوجه میشن که چقدر امر تاثیرگذاری هست
مرسی از نظرتون . دقیقاا به نکته ی خوبی اشاره کردید
عالی ترین لباس ها بودن